FilmováAuta.CZ

Servo II - popis instalace

Před časem jsem psal o seznamu dílů které potřebujete ke stavbě servořízení. Nyní tu máme popis instalace.

Jen mamé upozornění na začátek:
Jedná se o dost nákladnou úpravu a nedoporučuju u řízení používat díly z vrakoviště.

Popis instalace

  1. Demontáž dílů z vozu
    Vozidlo jsem měl zvednuté asi o 20cm - přední část. Je nutno sundat přední kola, uvolnit kulové čepy, povolit hřeben řízení. Vypustí se chladící kapalina. Dále se sejme řemen z motoru, demontuje se alternátor + držák alternátoru (plech na dvou šroubech hlavy motoru). Vyjme se pryžová záslepka z podběhu v místě vodní pumpy a vyšroubuje se šroub držící motor přes vodní pumpu (je dobré mít pod motorem hever nebo jinak zajistit). Demontuje se vodní puma a řemenice klikové hřídele, vyndá se spodní držák alternátoru. Dále se demontuje hadice a trubka vedoucí z chladiče do vodní pumpy - trubka drží na jednom šroubu olejové vany motoru.

    Z vnitřku vozu je třeba vyndat celou hřídel řízení, nutno odpojit elektrické části. Povolí se šroub ve spodní části kardanu u převodky řízení a vše se vysune. V podlaze pod kobercem se odšroubuje průchodka řízení - lichoběžníkový plech černé barvy držící 4x M5, velký asi 10x20cm. Pokud vůz tímto není vybaven a je pouze kruhový otvor v karoserii, není možné servořízení instalovat.

    Po demontáži hřídele vysunem hřeben (já vysouval doprava, vlevo brání posilovač brzd - ale možná by to šlo taky)

  2. Montáže mimo vozidlo
    Hřídel volantu je dvoudílná, lisovaná k sobě přes "tisícihran" a zajištěna zásekem. Je nutno odvrtat, vyrazit, k servu je jiná pouze spodní část a dodává se samostatně - jistí se v horní části stejně jako dole - šroubem. V horní části vybrousíme drážku pro šroub spodní části a nasuneme "nanečisto" spodek. Dotáhnem, zakvrdláme, dotáhnem - až to bude dobře sedět. Mezi obě části patří pružina - poměrně silná - takže pro definitivní montáž potřebujem lis. Nasadíme pružinu o oba hřídele do sebe zalisujem nadoraz a pevně zajistíme šroubem.

    Nový držák alternátoru - upevníme na něj držák čerpadla serva a čerpadlo, napínací kladku klínového řemene + napínací pružinu a vodící kladku. Na celý držák nasadíme volně redukci pro držení horní části.

  3. Montáž do vozu
    Na motor nasadíme spodem držák alternátoru s čerpadlem a zavěsíme na svorníky pro držení hlavy motoru. Oproti původnímu držáku drží tento na třech svornících, takže je nutno sejmout zapalovací lištu svíček, sundat matku držáku lišty blíž k alternátoru. Po usazení nasadíme matky, zatím neutahujeme. Přišroubujem držák ve spodní části k boku motoru - vespod jeden šroub, vprostřed dva dlouhé šrouby (dříve držely spodní držák alternátoru). Dotáhnem a rovněž dotáhnem matky hlavy. Na držák usadíme alternátor a přišroubujem (2x šroub přes celou šíři).

    Přišroubujem novou vodní pumpu, řemenici klikovky (je dobré použít nový simering) a usadíme motor. Vrátí se záslepka do podběhu.

    Připojí se elektricky alternátor. Umístí se nový hřeben řízení a připevní přes k němu určené sponky. Uloží se kulové čepy. Nasadíme klínový řemen - k povolení je třeba napnout pružinu mechanismu napínáku stranovým klíčem 14 směrem k chladiči vody (dolu). Pro toto je třeba dvou lidí, vedle řemene není už místo, je široký, takže se usazuje na kladku čerpadla.

    Přišroubujem nádobku na kapalinu serva. Natáhne se hadice od čerpadla k nádobce, pod chladičem drží na dvou sponkách, šroub se šroubuje do kastle přes čtvercovou průchodku z plastu. Dále hadice od nádobky k hřebenu - je uchycena přes sponkami na chladících hadicích a elektroinstalaci. Třetí hadice je tlaková - čerpadlo - hřeben. Drží na obou šroubech startéru přes plechové redukce, obchází horem převodovku souběžně s hadicí hřeben - nádobka a je rovněž sponkována s instalací a druhou hadicí. Nasadí se hadice + trubka chladící kapaliny, hadice obchází filtr motorového oleje. Trubka se připevní k vaně motoru stejně jako byla původní.

    Do vozu se nasadí nová průchodka řízení - má oválnou díru. Patří pod ní tvarovaná pryž vsazená na převodku servořízení.

    Nasadí se hřídel volantu, stáhne pevnostním šroubem k hřebenu a usadí do vozu. Vrátíme elektrické prvky na hřídel volantu, nasadíme plasty a volant (zatím jen pracovně).

    Nalejeme do nádobky serva asi 9dcl kapaliny k tomu určené. Original stojí asi 600, já použil olej do hydrauliky Citroenu, je u každý pumpy asi za 200Kč.

    Nastartujem vozidlo. jestliže se to povede, nesvítí žádná kontrolka a řízení jde zlehka, máme vyhráno.

  4. Rada pro závěr
    Nastartujem a otočíme volantem plný a zpět. Vypnem motor, dolejem kapalinu a tak ještě párkrát. Když nejsou bublinky a hladina je optimální, je hotovo. Projede se vůz - rovně, zastaví se a srovná se volant - vyjme se a nasadí se rovně. Provedem geometrii.

    Dotáhne se a nasadí krytka/airbag. Je to náročná operace a pokud člověk nemá dostatek zkušeností a zručnosti, je velké riziko neúspěchu. Do systému se nesmí dostat žádná nečistota, spoje se musí dotáhnout "asi tak" aby vše drželo a nebo nepraskalo. Zničí se tím asi 3-5kW. Bez úpravy starších jednotek hrozí kolísání volnoběhu při točení. Na druhou stranu se podstatně usnadní ovládání vozu (hlavně parkování) a pozitivní je i ostřejší převod hřebenu - tolik se nenatočí v zatáčkách. Čerpadlo funguje furt, takže pozor na řízení ve vyšších rychlostech - je citlivější.

    Důležité (!!) Při funkčním stavu se nesmí držet volant nadoraz delší dobu, než je nutná k zatočení - hrozí znižení neopravitelné a nejdražší části - hřebenu řízení.





Stránka byla zpracována za 0.007s.