Kontrola mrazuvzdornosti chladící kapaliny-případná výměna

Bosch Mono-Motronik
135B, 136B
vikin
Příspěvky: 2
Registrován: úte 16. led 2018 13:21:44

Kontrola mrazuvzdornosti chladící kapaliny-případná výměna

Příspěvek od vikin »

Zdravím všechny!

Vzhledem k tomu, že jsem si nebyl jistý mrazuvzdorností chladící kapaliny v mojí Felicii (motor 1.3 BMM), tak jsem jí trochu nasál do nádobky a strčil do mrazáku, ve kterém je asi -18°a tekutina nezamrzla. Tak předpokládám, že pokud venku teplota neklesne pod - 18°, tak nezamrzne ani v chladící soustavě.
Přesto se obracím na zdejší odborníky, zda je takový test dostačující. Jde mě pouze o mrazuvzdornost. Nějaké další účinky kapaliny prozatím neřeším.

Nicméně, kdybyh si chtěl sám vyměnit tuto kapalinu, stačí abych se řídil návodem na str.48-50 ( 70-72 - číslování dokumentu pdf ) dílenské příručky ?

http://milos.wrp.cz/rock/felicia/Servisni_prohlidky.pdf.

Podle těchto instrukcí stačí:
- naředit příslušnou kapalinu 1:1 s pitnou vodou, tedy stačí voda z kohoutku
- otevřít vyrovnávací nádržku
- odšroubovat šrouby ze dvou výpustných otvorů
- starou kapalinu nechat vytéct
- uzavírací šrouby zpět našroubovat
- přes vyrovnávací nádržku novou směs nalít
- uzavřít vyrovnávací nádržku
- nastartovat, dát si jednu Plzeň 12°a cigáro, než stoupne teplota na provozní hodnotu
- klesne-li poté hladina kapaliny, tak doplnit a vydat se bez obav za dobrodružstvím ( samozřejmě až po nějakých čtyřech hodinách - Plzeň 12°)

Prosil bych o radu, zda je tento postup správný a také, jestli budou těsnící krožky pod vypouštěcí šroby stačit stávající nebo je třeba nové. No, ještě tam píšou, že je ty šrouby třeba utěsnit těsnící hmotou. Nevíte, jakou použít a jak aplikovat?

Děkuji za případné odpovědi
Uživatelský avatar
103457
_________________
_________________
Příspěvky: 11153
Registrován: ned 29. led 2006 21:19:41
Bydliště: Nejdek okr. K. Vary
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola mrazuvzdornosti chladící kapaliny-případná výmě

Příspěvek od 103457 »

Přesně ti to změří refraktometr, mají ho v každé autodílně.
Chladící kapalina má 3 nejdůležitější vlastnosti.
1) bod tuhnutí (aby ti v zimě nezamrzla)
2) bod varu (aby ti v létě nevyvřela)
3) antikorozivní schopnost (aby ti nekorodoval motor zevnitř, dělá se pak šlem v kanálech hlavy, chladiči a topení)

První dva body zajistíš správnou hustotou naředěním 1:1 s destilovanou vodou.
Třetí bod ti zajistí stáří kapaliny, modrozelená nesmí být wstarší jak 3 roky a růžová, jak 5 let.

Barvy kapalin se nesmí míchat.

Kapalinu vypustíš vypouštěcím šroubem, nové těsnění není třeba, pokud původní není popraskané nebo vymačkané, tmel rovněž není potřeba.
Po vypuštění je vhodné propláchnout chladící okruh několikrát čistou vodou. V případě přechodu na jinou barvu kapaliny je propláchnutí nutnost.

Vodu z kohoutku nedávej, nevíš jak je tvrdá, při teplotách nad 80°C se z vody odlučují minerální látky a usazují na stěnách chladícího okruhu.
vikin
Příspěvky: 2
Registrován: úte 16. led 2018 13:21:44

Re: Kontrola mrazuvzdornosti chladící kapaliny-případná výmě

Příspěvek od vikin »

Díky moc.

Ještě prosím, jak je to s tím vypouštěcím šroubem? Je jeden nebo dva? V té dílenské příručce je uvedeno, že se mají odšroubovat dva. Jeden dole na trubce a druhý na boku motoru. Nevím, jestli tam jsou skutečně dva na jednom modelu nebo popisují varianty dvou modelů motoru.

Díky
Uživatelský avatar
Maty
__________________
__________________
Příspěvky: 5680
Registrován: sob 01. bře 2008 9:52:40
Bydliště: Liberec 11
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola mrazuvzdornosti chladící kapaliny-případná výmě

Příspěvek od Maty »

1 dole na trubce ... víc nic
Největším problémem všech informací je to, že je nikdo nechce HLEDAT !!!
Bylo ...Škoda Felicia GLXi 1.3Mpi 50kW r.v.1998 ... zelená .... Blíže --->ZDE<---
Bylo ...Citroën C5 Tourer 2.2HDi 125kw r.v. 2008 ... stříbrná
Je ... BMW F31 318d 105kw r.v. 2013 ... stříbrná
Uživatelský avatar
Pawlick
Příspěvky: 674
Registrován: pon 16. dub 2007 19:07:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola mrazuvzdornosti chladící kapaliny-případná výmě

Příspěvek od Pawlick »

Na bloku motoru je opravdu druhý šroub, kterým se vypustí další zbytek kapaliny z bloku. Když měním kapalinu, vždy ho povoluji.
Obrázek Felicia 1.3 LXi BMM 50kW, http://pawlick.rajce.net
Uživatelský avatar
Maty
__________________
__________________
Příspěvky: 5680
Registrován: sob 01. bře 2008 9:52:40
Bydliště: Liberec 11
Kontaktovat uživatele:

Re: Kontrola mrazuvzdornosti chladící kapaliny-případná výmě

Příspěvek od Maty »

njn vlastně BMM
V místě poblíž tlakového čidla na olej je pozůstatek z Š120,105 a podobných - býval tam připojený výstup a chlazení(topení .. nevim teď přesně) . Na feldách tam je jenom zašroubována záslepka a postupem času je tam už jen slepá díra a dalším postupem to z mototru zmizelo úplně.

Když to povolíš vyteče ti voda co je kolem válců. Nic tim nezkazíš a nezkazíš ani nic když to nepovolíš
Největším problémem všech informací je to, že je nikdo nechce HLEDAT !!!
Bylo ...Škoda Felicia GLXi 1.3Mpi 50kW r.v.1998 ... zelená .... Blíže --->ZDE<---
Bylo ...Citroën C5 Tourer 2.2HDi 125kw r.v. 2008 ... stříbrná
Je ... BMW F31 318d 105kw r.v. 2013 ... stříbrná
Odpovědět