Teplé starty a teploměr

Simos 2P
135M, 136M
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Ahoj,
u Feldičky se mi stává, že po chcípnutí motoru vyleze teplota ze stabilních 80 (první čárka nad 70) hned na asi 90. Potom nechce bez plynu chytit. Když chytne hned to spadne zase na 80. Na čidlo se mi to nezdá... to by to ukazovalo pořád nesmysly? Dělá to asi půl roku. O víkendu nové těsnění pod hlavou, auto jede jako nové. Voda se už neztrácí... týden před výměnou těsnění už tekla do motoru/oleje. VAG žádná chyba. Studené starty paráda, teplé taky, ale jen pokud se nestane právě toto... Chladič nový půl roku. V rámci výměny těsnění pod hlavou, je vše vyčištěné, jako nové. Hlava srovnaná, vzduchový filtr, svíčky... nové. Jestli se nepletu, to čidlo je na termostatu. Ale proč se takhle zasekne? Ale jde o to, že ta teplota při chcípnutí je 80 a po chcípnutí hned vyskočí na 90... To jako, že ta teplota "dojde nahoru"? Samozřejmě to vím proto, že motor chcípnu a hned otočím klíčkem zpět, abych mohl poslouchat rádio :-) Ještě mě napadlo, jsem elektrikář, všiml jsem si, že po chcípnutí i palivová ručička trošku vylítne a pak terpv spadne dolu... jestli nemám slabou baterku, při jízdě malé napětí.. a po chcípnutí napětí stoupne a proto i měřená hodnota odporu teploměru? Díky.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

To co popisuješ - zvýšení teploty po zhasnutí motoru a následném otočení klíčkem - je normální. Jak se se zastavením motoru přeruší cirkulace chladící kapaliny, hlava si ještě drží svoji teplotu a proto ohřeje chladivo u termostatu a čidla na vyšší teplotu než při provozu. Není třeba se tím znepokojovat. Spíše mě zaráží, že ti teplota drží stabilních 80°C, stabilně by mělo být při běžném provozu právě těch 90°C (termostat má standardně otevírací teplotu 88°C). Odhaduji to na vadný termostat, případně blbě ukazuje čidlo teploty chladící kapaliny. Zvlášť když to nechce chytat, to by nějaké čidlo být mohlo. Hlavně nekupuj nějaké čínské u autokelly nebo podobných prodejců, kup klidně starší, ale ORIGINÁL ELTH Luxemburg. Nebo půjč od někoho kdo má taky feldu a funguje mu dobře, ať nekupuješ zbytečně...
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Díky moc, no jak jsem psal, je to trvale na té čárce co je hned za 70... já nevím jestli to je 80 :-) Nikde jsem nenašel kolik to na té čárce je stupňů....
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

...když už mluvíme o těch budíkách, za předpokladu že máš originální budíky z feldy 1,3, tak tam je na budíku teploměru pět bílých čárek. spodní doraz, pak 70°C, pak prostřední neoznačená = 90°C, pak 110°C, pak myslím dvě červené čárky a pak horní doraz. Čárka která následuje nad 70°C je neoznačená a jde o hodnotu 90°C, je téměř ve vodorovné poloze. Pokud ti to ukazuje sem,je vše OK.
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

A sakra... tak jsem to pomotal... mám tedy trvale 70
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

no a to je právě špatně, to nemá být. Jak to topí, pokud pustíš teplotu topení na plno? Měl by foukat tak horký vzduch, že bys na výdechu větráku neměl udržet ruku. Pokud to fouká jen mírně teplé nebo vlažné, je špatný termostat. Vyzkoušej až tak po ujetí 10 km, určitě ne po 1-2 km po studeném startu. Vidím to na vadný termostat, ale není to nic hrozného nebo drahého, práce tak na hodinku pohodové práce... Ale chce nejprve vyloučit vadné čidlo teploty jak jsem psal....
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Topí to krásně. Když mi tekla voda u pumpy a hledal jsem to všude možně tak jsem očuchával výdechy topení-jestli to není radiátor... a huba opálená :-) Já to zkusím změřit teploměrem co mám na multimetru (+-3°)
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

tak zkus čidlo vyměnit... to by i vysvětlovalo ty občasné problematické teplé starty. Jinak pokud budeš měřit teplotu, tak určitě v místě u termostatu kde je čidlo, nikoliv někde na chladiči nebo jinde...
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Já myslel, že to hodím do expanzky... na termostatu přes ten plast nevím nevím
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

no cosi to může naznačit, ale nevím nevím nakolik moc bude ta teplota v expanzce vypovídající. no pokud bude mít 70°C a méně, je to blbě, to je jasné. otázka je, co udělat když to ukáže teplotu třeba 80°C... no minimálně to bude značit, že čidlo měří blbě...
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Zkusím to hned jak přijedu z práce a dám vědět. Takže, ale provozní teplota je 90°?
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

jj, provozní teplota je okolo 90°C, měřeno u čidla u termostatu. Jiná teplota bude na vstupu a výstupu chladiče, jiná v expanzní nádobce. Typicky je to vidět například u spínače sahary na chladiči, kdy tento sériově montovaný termospínač TH490 spíná při teplotě 97°C, ale na budíku se většinou teplota blíží 110°C. Já mám tento termospínač ze Š105, který spíná už při 85°C a podle budíku spíná tak něco mezi 95-100°C. Zde je názorně vidět, jaké rozdíly teplot v jednotlivých částech chladící soustavy vznikají.
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

OK, a řídící jednotka nastavuje vstřiky podle toho samého teploměru? Nebo je tam ještě další?
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Tak jsem to změřil přímo na domečku termostatu, a bylo tam 80°C a doma ukazuje teploměr o 3 stupně míň... takže řekněme 83-85°C Připočítám-li nedokonalý kontakt čidla (styková plocha). A v tu chvíly ukazoval teploměr v autě to samé-mezi 70°C a první bílou čárkou, spíše blíže k ní. Takže to vypadá na ten termostat? Zkoušel jsem znovu topení a není to úplně horké... Koupím tedy termostat. Ještě nejdřív na tento kouknu jestli není jenom špinavý nebo tak. Když jsem to měl všechno venku kvůli těsnění pod hlavou, tak jsem termostat nevyndaval z domečku. A pokud by to byl termostat... co ty teplé starty? To by na to vliv nemělo ne? Kdyby to bylo čidlo, chápu, že je ŘJ pomatená, ale takhle? Když Vy vypnete a zase zapnete zapalování... kam se ručička vyhoupne? Přes 90?
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

jj, mně to jde přes 90°C když vypnu zapnu. ale ty starty termostatem nebudou, to spíš smrdí nějakým čidlem nebo snímačem. pro začátek bych zkusil vyčistit a resetnout klapku, to je zadarmo.jiné negativní projevy např. při jízdě nejsou? cukání, nepravidelný chod, zvýšená spotřeba, nechce do otáček apod?
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Klapku jsem delal dva tydny zpet. Cisteni plus reset. Chod uplne v pohode. Tahne krasne. Blby je ze si nepamatuji jak dloho se mi to drzi na tech 70. Vymenim termostat a uvidim no. Zlepseni startu za tepla necekam ale nejdriv tedy vyresit tu teplotu.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

U tatového karburátorového fazola bylo v manuálu psáno, cituji: "Studené starty se provádějí zcela bez šlapání na akcelerační pedál, horký motor se zcela sešlápnutým akceleračním pedálem a vlažný motor se sešlápnutým akceleračním pedálem cca do poloviny". Nicméně startoval mu normálně i bez jakéhokoliv šlapání na akcelerační pedál jak studený, tak vlažný nebo teplý. Nicméně napadlo mě, že by to mohlo třeba být řešení i pro tvůj problém.
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

To jo, mam taky origo manual a tam jestli to dobre chapu pisou, ze se ma plyn regulovat jen u karbecu... Mpi by melo delat vsechno samo... Kazdopadne s pulplynem to chytne i za tepla... Ale pokud to ma chytnout samo, tak bych chtel aby to tak bylo. To je jinak takove polovicate no...
Uživatelský avatar
old.school
Příspěvky: 65
Registrován: pon 05. říj 2015 19:55:40
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od old.school »

Zdravim panove. V ramci tohoto tematu bych se chtel zeptat. Mam 1.3 mpi 50kW se servem. Pri klasicke jizde se nic nedeje, teplota primo na 90, ovsem jakmile dvakrat nekde zastavim na semaforu, hned mi spusti ventilator a na budiku je asi 94 stupnu. Trosku me mrzi, ze pokazde prijedu domu a huci ventilator. Stava se mi to i je ted, kdy je venku treba 15 stupnu. V lete je to samozrejme horsi. Nikdy mi to nevyvrelo, ale bojim se stat delsi dobu v kolone treba, kdyz huci ventilator a rucicka je kolem 95stupnu(dal nestoupa). Co vy na to? Jinak vymenen chladic, vodni pumpa, termostat (origo), cidlo i termospinac ventilatoru.
Old.School
Škoda Felicia (1999) Magic2, 1.3MPi 50kW, posilovač, ABS
ferdamravenec
Příspěvky: 4170
Registrován: čtv 13. led 2011 6:18:25
Bydliště: Horní Podluží
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od ferdamravenec »

samozřejmě , jak bylo Xkrát napsáno , nezapomenout že teploměr je jen orientační , přesnou teplotu lze vyčíst z VAGu
Uživatelský avatar
old.school
Příspěvky: 65
Registrován: pon 05. říj 2015 19:55:40
Bydliště: Opava
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od old.school »

Jasne, to vim, ale pro porad spina ventilator. U feldy co ma pritelkyne, taky 1.3 mpi bez serva se ventilator snad nikdy jeste netocil :? Tak nevim, proc mi to tak hreje
Old.School
Škoda Felicia (1999) Magic2, 1.3MPi 50kW, posilovač, ABS
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Ahoj, k tomu bych asi zmínil ty různé typy teplotních rozsahů spínačů větráků....člověk by řekl, jedno auto jeden spínač... ale prodávají různé rozsahy.

No jinak... zítra bych koupil termostat, je nějaká šance, že mi bude stačit jen ta mosazná vložka? Tedy ten termostat, který opravdu něco dělá? Nebo musím koupit celej plastovej nesmysl? A dále se chci zeptat co si myslíte o následcích provozu při 70... někde píšou vyšší spotřebu.. ale to bude 0,1L na 100km ne? A životnost válců... není to trošku přehnané? Pokud mám o třeba 15 stupňů méně tak mám nižší životnost válců? Není to přitažené za vlasy?
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

@old.school: Je možné, že tam máš danej jinej termospínač, kterej spíná při nižší teplotě. Pokud bys chtěl origo felďáckej, kterej mně spínal až těsně pod 110°C tak mohu poskytnout. Ovšem dlužno dodat, že to vůbec není na závadu, pokud větrák sepne dříve a chladí se to. Nepovažuji za úplně šťastné, pokud sahara spíná až při teplotách těsně pod 110°C na budíku, dle mého názoru se tím zvyšuje riziko podfouknutí těsnění pod hlavou + případná deformace hlavy. Dřívější chlazení větrákem považuji za prevenci těchto negativních dopadů. Nicméně jak jsem napsal, pokud máš zájem, mohu nabídnout jiný.

@Manalishi: vložka termostatu by mohla stačit za předpokladu, že už máš origo termostat vyměněný za jiný i s plastem (víkem) takové konstrukce, která to umožňuje. Těžko to zjistíš jinak než demontáží a pohledovou kontrolou. Ale ono to víko termostatu není nikterak drahé, takže bych ho koupil rovnou a máš pokoj. Ona ta plastová víka + domečky termostatu nejsou navěky a dost se kroutí kvůli vysokým teplotám a následně tečou, jedná se o klasické kurvítko. já to mám vyrobeno úpravou z hliníkového domku fazola, což je řešení trochu složitější, ovšem je to záležitost na věky. Ale jsou zde na fóru na to různé názory, pro někoho se to zdá být zbytečné a složité, ovšem já to takto měl už u 3 felicií a nemohu říct jedno špatné slovo. Ale také dost jezdím ca 20-25 kkm ročně takže kvalitu a výdrž ocením jinak než někdo, kdo jezdí za rok 5 kkm. A také uznávám, že ne každý má možnost si hliník sehnat a upravit. Pokud by byl zájem, mám neupravený hliníkový domek z faka včetně termostatu. Více o termostatech a domečcích zde: http://www.feliciaklub.cz/forum/viewtop ... &start=200
hliník vypadá takto: http://robertx.rajce.idnes.cz/hlinikovy ... u_felicia/
ještě mě napadá, nemáš náhodou LPG? To by bylo případně vysvětlení těch teplých startů....
Co se týká provozu při 70°C, tak to opravdu není šťastná varianta. Prostě motor je konstruován na provoz při 90°C a pokud se dlouhodobě provozuje při teplotě o 20% nižší, není to optimální stav. Prodlužuje se doba vstřiku benzínu, více degeneruje olej, dochází k vyššímu opotřebení pohyblivých částí motoru, tvoří se větší množství úsad (karbonu) atd atd. Z krátkodobého hlediska o nic nejde, z dlouhodobého hlediska bych takový problém určitě řešil a snažil se odstranit.
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

LPG nemám. Když jsem měl termostat otevřený, tak tam byla segrovka a pak už vložku vyndám, vyměním a segrovka zpět a hotovo ne?
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

jo, to vypadá že už bylo víko s termostatem měněné, pokud tam máš tu segrovku. V tom případě stačí vyměnit vložku termostatu (doporučuji Wahler), pořádně utěsnit silikonem aby chlad.kapalina nemohla proudit okolo termostatu a namontovat zpět...
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Jo tak silikon okolo segrovky byl vidět taky... a kupuju na 88°C? Před dvěma týdny jak mi tekla voda všude možně tak se to asi rozbilo no.... úpřímě mě štve, že si nemůžu vybavit jak byla teplota dřív... ale v lednu třeba to topilo pěkně a to bylo -15... to by asi takto netopilo ne? Já vždy sledoval teploměr jen z hlediska vysoké teploty... spodní hranici jsem neřešil a v návodu origoš píšoou že se má pohybovat mezi 70-110 což bylo :-)
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

...ono záleží na celkovém tvém přístupu k autu, v jakém je celkově stavu, jak dlouho ho ještě hodláš provozovat a jakým způsobem. Každý názor bude chtě nechtě ovlivněn osobní zkušeností. Jinak bude radit člověk co má šlupku za 5000 Kč a ví, že další STK už dělat nebude a stejně jezdí jen kolem komína a něco jinýho někdo druhej, kdo jezdí 30 kkm ročně a potřebuje mít auto v cajku, aby ho někde nevypeklo. Pokud jsi první případ, na autě ti z různých důvodů nezáleží, jezdíš 5 km tam a zpět a motor stejně nemá šanci se zahřát, poradím ti - vykašli se na to, neřeš a jezdi. Pokud hodláš auto provozovat ještě pár let a záleží ti na tom, aby bylo v kondici, je dobré se mu věnovat a tento víceméně jednoduchý problém odstranit. 70-110 °C je dost široký rozmezí a určitě není dobré ani normální, aby teplota v tomto rozsahu kolísala v průběhu provozu. Samozřejmě - krátkodobě při popojíždění v koloně může jednorázově teplota vystoupat k 110°C, stejně tak jako při silných mrazech a krátkém popojíždění se teplota nedostane přes 70°C. Při normálním provozu za normálních podmínek by však teplota měla oscilovat při 90°C, dejme tomu +-3°C. Spodní hranice teploty není z krátkodobého hlediska pro motor tak nebezpečná jako ta horní, přesto není dobré aby v těchto podmínkách motor pracoval dlouhodobě. Pokud to v lednu topilo dobře, tak byl zřejmě termostat OK a pokazil se až teprve před nedávnem, těžko říct... Jinak termostat by měl být na 88°C jak píšeš. určitě nebrat na 80°C...
Ještě jak psal Ferda, díval ses do VAGu kolik ukazuje teplotu na čidle při zahřátém motoru, v těchto podmínkách dejme tomu po ujetí 10 km a více? Může třeba být jen rozhašený ukazatel teploty a v termostatu nebo v čidle není problém.
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Určitě jsem ta skupina co o stroj pečuje. Tento rok už jsem dělal zadní ložiska a teď to těsnění pod hlavou... škrtící klapku... a doma jsou od včerejška nové kotouče+destičky... auto má 170tis a věřím, že při péči 250tis dá... do VAG jsem včera nekoukal protože jsem to nestihl... ale když jsem na to koukal po výměněn hlavy myslím, že to souhlasilo. Dnes koupím termostat a vyměním. Pak vše zkouknu i VAGem
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

.. jsou feldy, co najely i přes 500 kkm. Já mám najeto 137 kkm a rád bych se dostal aspoň na 250. Shnilý to nemám a i když se semtam nějakej pupínek objeví, myslím, že tak ještě min. 4 roky vyvařovat nebudu muset. Životnost je spíše limitovaná korozí a celkovou zanedbanou péčí o vozidlo. Pokud to někdo nechá dojít do stavu, kdy je na autě shnilý úplně všechno, podvozek v háji, motor pořádně nejede a nestartuje, tak pak už je opravdu lépe takové auto nechat sešrotovat a koupit jiné. Ale při trochu slušném zacházení a minimální péči dokáže felda skoro zázraky. Dnešní auta vyžadují mnohonásobně vyšší péči a investice a jsou o mnoho více poruchová a nespolehlivá. Felicie je v tomto směru úplnej poklad, mít pozinkovanou karosérii je to auto na celej život. Rozhodně bych do VAGu mrknul ještě před výměnou termostatu, je to 5 min. práce a třeba ti to ušetří drbání se s výměnou.
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

OK, tak ho jen koupím a když tak namuntuji zítra. Já mám Feldu taky moc rád, a snažím se aby bylo vše OK
Felinkar
Příspěvky: 55
Registrován: úte 07. bře 2017 15:50:57
Bydliště: Vážany
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Felinkar »

No eště než začneš rozebírat motor,nemáš přicpaný chladící okruh?
Jakou máš kapalinu?Nemáš tam náhodou jen destilku?
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Tak jsem kouknul VAGem... po 20ti kilometrech 69°C na budíku 70°C. Mám tam nemrznoučku 4:1 protože jak jsem to měl rozebraný, tak jsem nechtěl aby mi všechna nemrznoučka vytekla na zem... kdyby byl nějaký spoj špatně. Ale teď o víkendu to doředím na 1:1. Ale vzpomněl jsem si na podstatnou věc... ráno jsem stál v koloně, a když budík ukazoval 80-85, tak už sepnul větrák... a mám tam spínač půl roku starý a spínat má tuším při 97.... Mě se to furt nezdá.... ne že by mi bylo líto 120Kč za termostat, ale přeci jen ten plastovej domeček je takový z principu vachrlatý... Mě to furt přijde na to čidlo... nemůže ukazovat blbě na budíku i ve VAGu? Jel jsem z práce a po 3 minutách už to krásně topí... a to ručička leží furt na dně... úplně na dorazu...

Edit: asi bude nejlepší to ráno změřit VAGem... za studena a porovnat s okolní venkovní teplotou? Hlavně by to do sebe hezky zapadalo... ty blbé teplé starty... čidlo ukazuje míň, tak dá ŘJ málo béňa... místo toho to musím dělat já plynem
pipo444
Příspěvky: 596
Registrován: čtv 13. bře 2014 18:35:16
Bydliště: Piešťany
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od pipo444 »

môže byť aj že čidlo je zlé celé. dá sa to zmerať pomocou multimetru, v DP je tabulka. alebo rovno kúpiť nové. ak chytíš chladič a je horúci a budík nič moc neukazuje tak bude to čidlo veru zlé.

Obrázek
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

rozhodně nebude od věci začít čidlem. špatné být může a celkem by to nasvědčovalo i těm startům, jak jsem psal hned zkraje. Navíc výměna čidla je násobně jednodušší než výměna termostatu. Jen to chce sehnat takové, které prokazatelně funguje, nejlépe originál a z auta, ve kterém ukazuje bez problémů... to spínání termospínače sahary při 85°C na budíku by na to ukazovalo. při tolika stupních žádný termospínač nespíná..
pipo444
Příspěvky: 596
Registrován: čtv 13. bře 2014 18:35:16
Bydliště: Piešťany
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od pipo444 »

jojo, môže byť, na jednej MPi som to riešil, na budíku lahko cez 70 stupnov a sahara sa točí, chladič na dotyk vrelý. a bolo to šmejdové čidlo ako na foto, teraz je tam síce náhrada Topran ale funguje dobre a ukazuje ako má, aspon zatial :D

Obrázek
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Takže jsem teď změřil VAGem -1 a venku je 6. Tak to už máme 7°C chybu :-) To sice furt není 15-20, ale koupím čidlo a dám odpoledne vědět.
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Tak čidlo nové, vypadá to dobře. Hned po příjezdu jsem to vyměnil, což se neukázalo jako správné :-) Neotevřel jsem si nádobku abych upustil tlak, takže jsem vyndal čidlo a voda všude i na mě :-) Hloupost no... ale pak jsem to nastartoval a teplota asi po 2 minutách na 80... večer to projedu, ale myslím, že dobré. Měl jsem tam to plastové... teď je kovové, žluté samozřejmě.
pipo444
Příspěvky: 596
Registrován: čtv 13. bře 2014 18:35:16
Bydliště: Piešťany
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od pipo444 »

no teda. to celoplastové je bazmek, presne to to robilo na tej dedovej MPi :) takže podla mna budeš mat pokoj. pre istotu si skontroluj či +- sedia hodnoty budíka vo VAGu teraz ked si to vymenil
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

No je to přesně jako na tvé fotce-oba kusy souhlasí :-) Večer dám vědět, co projížďka. Ten fatal error ale byl trapnej no :-) Těsnění pod hlavou bez chyby, a pak taková blbost a takový fail :o
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Tak paráda, teplota vyleze pod 90 a je tam... ale občas padá k 75 a pak zase zpátky... bylo to jenom asi 15km. Teplý start OK. Budík sedí s VAG. Díky všem.
pipo444
Příspěvky: 596
Registrován: čtv 13. bře 2014 18:35:16
Bydliště: Piešťany
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od pipo444 »

to je dobré, avšak to padanie teploty je divné, neviem v akom stave máš termostat, tie origo sa lúbia rozpadávať a potom sú stále otvorené. poláci robia takú náhradu ktorá je zas iná, no niekedy funguje dobre :D ja aj Rob sme robili úpravu hlinikového domčeku z Fáva a to je o inom už. teda záleží ako je kto zručný a či má prístup ku potrebnému vybaveniu. len dodám že nedávno som robil druhú úpravu pre dedove MPi a je to paráda, starý jednak bol pokrútený a tiekla voda. mimo to mal tam už poláka a ten má o dosť menší priemer ako Wahler termostat.
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Tak dnes po delší jízdě to sedí na 80-85°C. To furt není 90, ale s termostatem počkám na hezčí počasí :-) Ale to už není tak hrozné ne? Není to provoz na studený motor... jen o cca 7°C méně.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

... co je to za čidlo, myslím výrobce? ono ta všechna noname čidla ukazují plus mínus autobus, jediné opravdu spolehlivé je to originální ELTH Luxemburg, alespoň dle mé zkušenosti. Takže je možné, že termostat je v tom nevinně a budeš měnit zbytečně. Zkus se po něm podívat někde na netu, klidně kup to čidlo ojeté. Já už mám jen jedno a to nechám do zásoby pro sebe, protože máme v rodině dvě feldy a možná bude i třetí :-). O 7°C míň není taková tragédie, ale stejně bych se snažil aby to ukazovalo co nejpřesněji. Těch 80-85°C ukazuje budík nebo VAG? Rozhodující je VAG, pokud tam je nějakých 88-92 tak je to cajk. Budík je jenom orientační...
Jinak teplota by padat neměla, respektive o trochu když otevře termostat cca po 3-5 km. Ale pak by měla rafička držet na 90°C jak přikovaná... To by zas ukazovalo na ten termostat :-). Ale pokud by byl fakt úplně špatný (jak píše Pipo444 - rozpadlý), tak by teplota v tomto počasí nepřelezla přes 70°C, mám s tím osobní zkušenost. Je známo, že ty termostaty zvláště neorigo (ale po 15 letech to tatovi na faku dělal i origo wahler ;-)) časem degenerují a otevírají dříve než při 88°C, některé třeba už okolo 60-70°C se trochu pootevřou a pak je problém to v zimě ohřát. Pipo444 má pravdu, ten hliník je prostě jiný kafe. Pokud budeš měnit termostat, vřele doporučuji, případně zkus zde oslovit někoho na fóru jestli ho nemá nebo ti ho neudělá, stojí to fakt za to. Já od té doby nevím, že něco jako termostat na autě mám :-D :thumright:
Manalishi
Příspěvky: 26
Registrován: ned 26. úno 2017 19:48:20

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Manalishi »

Je to čidlo Ossca... nevypadá to jako čína, spíš francie... Ještě to po delší jízdě zkouknu VAGem jestli to sedí s budíkem. Ten hliníkovej možná v létě prubnu... nějaké obráběčské možnosti mám.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: Teplé starty a teploměr

Příspěvek od Rob »

s tím tvým čidlem nemám zkušenost, takže těžko hodnotit. Důležité je, jak se shoduje budík s VAGem. Příležitostně třeba zkus s někým čidlo na den dva vyměnit a uvidíš. Ten termostat jestli takhle kolísá bych řekl, že nemá smysl měnit za jinej plasťák, protože ty se takhle projevujou asi víceméně každému. někdo to třeba řeší koupí wahlera pro favorita viz zde: http://www.autodily-stancl.cz/starsi-ty ... 53-02.html
a víka z favorita zde: http://www.autodily-stancl.cz/starsi-ty ... 53-02.html , které naroubuje na původní plastový domek nebo se fako termostat ořezával aby se vešel do plastového domku s původním plastovým víkem atd. jsou to taková polovičatá řešení, protože ten plast prostě nedrží jak má a většině lidí nefunguje korektně. Nicméně než takovéto polovičaté řešení, asi bych se na to vykašlal a smířil se s tím, že teplota při provozu občas zakolísá, není to nic strašlivého. Ovšem jestli máš možnost si ten hliník nechat udělat a feldu hodláš ještě pár let provozovat, jdi do toho...
Odpovědět