odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

se sporákem místo motoru :D
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

Ahoj mám dotaz ohledně odkalovacího šroubu na reduktoru. mám přesně tento reduktor viz: http://www.fedorauto.cz/image.php?nid=1 ... &width=900 a nějak se mi nedaří najít na něm odkalovací šroub.Podle všeho by měl být někde na nejnižším místě na reduktoru, ale ať koukám jak koukám, nalézt nemohu. Nevím, zda tam vůbec je a jak je dnes u všeho moderní, místo odkalení se reduktor nevyhazuje a nenahrazuje novým. Pokud máte někdo s tímto zkušenost, budu rád, když se o ni podělíte. Dál bych rád vyměnil filtr tekutého LPG, ten předpokládám, že je umístěn v malé nádobce vlevo nahoře s víčkem zajištěným třemi šrouby shora (viz obrázek výše). Tudy je přívod LPG v tekutém stavu do reduktoru, tudíž bych ho nejspíše hledal zde. Ještě jednou díky za rady
bosator
Příspěvky: 109
Registrován: pon 28. pro 2009 13:06:19
Bydliště: Čáslav

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od bosator »

Odkalovací šroub je z čelní strany dole, ten na inbus,( na fotce je vidět), stačí odkalit 1 za cca 20tis. km a filtr je v té baňce nahoře, co je na 3 inbusy , kontroloval bych ho taky tak po 20, ale běžně vydrží i 50tis km.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

Díky bosatorovi za radu, nedalo mi to a hned jsem šel vyzkoušet :-) . Předpokládám, že jsi myslel onen imbusový šroub vlevo dole mezi křížovým šroubem a vývodem na vodu. Vycházím z toho, že odkalení se dělá při vypnutém motoru, já jsem ho měl ještě mírně vlažný - cca 1,5 hod od odstavení auta do garáže, nicméně překvapilo mě, že ani při úplném vyšroubování a vyjmutí šroubu - nic. Ani neukáplo, pouze na šroubu zevnitř ulpívala jakási průhledná, zapáchající kapalina olejové substance, ale té bylo naprosto mizivé množství. Tak nevím, zda neměl být motor, potažmo reduktor zahřátý na provozní teplotu, aby ten bordel z něho vytekl.Podotýkám, že mám vloni dělanou novou montáž LPG, najeto 20 tis km od montáže, tankuji všude možně kde se dá, především podle ceny a nedělám si iluze, že by všude byl plyn tak vynikající kvality, že se z něho žádný kal neusazuje.Co ty na to,bosatore,případně ostatní se zkušenostmi s odkalením reduktoru? Díky..
osobne
Příspěvky: 647
Registrován: ned 09. led 2011 20:19:57
Bydliště: Nepolisy
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od osobne »

To mám předělané ne LPG už 8 let a nikdy jsem nic neodkaloval, ani nikdy žádný filtr neměnil. Je to vůbec nutné?
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

Odkalování i výměna filtru jsou určitě nutné, viz zajímavý článek o LPG zde: http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=398 . Píše se zde o odkalení: "Zařízení celkem nevyžaduje žádnou zvláštní péči. Jednou za čas (5 000 km) by se měl zplynovač odkalit, většina typů má v nejnižším místě nějaký šroub, který slouží jako zátka otvoru pro měření tlaku pro kontrolu redukčního ventilu. Po vyšroubování vyteče olejovitá hmota, která někdy dost silně páchne a napadá lak vozidla. (Pokud je této látky nadměrné množství, změňte čerpací stanici, jezdíte na topný propan – butan)". V případě že se na to vybodneš, může ti přestat správně fungovat reduktor a v krajním případě se může stát, že nepojedeš vůbec, pokud tam toho kalu budeš mít moc. To samé platí o výměně filtru, výměna je doporučená po 40-50 tis km ale někdo doporučuje i dříve, záleží na kvalitě LPG který tankuješ. Když nevyměníš, půjde ti do motoru bordel se všemi negativními následky: Nepravidelný chod, případně zvýšená náchylnost k samovolnému zhasínání motoru, nebo nebude filtr dostatečně průchozí pro potřebné množství LPG a zhorší se ti výkon, nehledě na možné zvýšené opotřebení motoru mechanickými nečistotami. Je to v podstatě to samé, jako když nevyměníš vzduchový filtr se všemi důsledky z toho pramenícími.
osobne
Příspěvky: 647
Registrován: ned 09. led 2011 20:19:57
Bydliště: Nepolisy
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od osobne »

OK, v létě na to kouknu, jestli tam je nějaký odkalovací šroub s zkusím to po těch 8 letech odkalit. :mrgreen: K tomu filtru jsem slyšel od kámoše, co měl v rodině také Felicii na LPG, že jeho otec s ní jezdil takovým tím spořivým způsobem a furt se mu to sr.lo, mechanik mu musel často měnit filtr, mechanik mu na to prý říkal, ať to občas pořádně projede v otáčkách, že se tím filtr sám pročistí a nemusí se tak často měnit. Asi to bude pravda, protože já jezdím furt co to dá a filtr jsem měnit dosud nepotřeboval.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

Takže dnes proběhl pokus o odkalení číslo 2 u teplého reduktoru téměř s totožným výsledkem jako včera. Po vyšroubování odkalovacího šroubu a cca 2 minutách čekání se utvořil miniaturní, nepatrný náznak kapky, ale zdaleka ne nějaké větší množství, aby mělo smysl to zachytávat do nějaké nádobky. Začínám malinko pochybovat o tom, zda postupuji správně, případně zda se má odkalování dělat již po 20 tis a ne třeba po 50 tis km. Nicméně celý postup je tak triviální, že snad na něm nejde udělat nic špatně. Odkalovací šroub jsem zkoušel vyšroubovat za vlažného i horkého reduktoru a pokaždé nevyteklo nic. No, alespoň vím, že mám čistý reduktor :-)
osobne
Příspěvky: 647
Registrován: ned 09. led 2011 20:19:57
Bydliště: Nepolisy
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od osobne »

A nemá se to odkalovat pod tlakem, tedy za chodu? Logičtější by bylo, kdyby bylo odkalovací zařízení přímo na tlakové nádrži nebo v tom ventilu co je na nádrži.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

Jsem přesvědčen, že se to má dělat při vypnutém motoru. Jednak si myslím, že by tudy utíkal plyn a tudíž by motor v důsledku nedostatečné dodávky paliva zhasl a za druhé - proto má reduktor výpustný šroub úplně dole v nejnižším místě, aby při pouhém vyšroubování kal vlastní vahou pomocí prosté gravitace odtekl, je-li přítomen. Pokud tam je, vyteče sám od sebe hned při vyšroubování výpust.šroubu a pokud není, nemá co vytéct. Dle mého stejný princip jako při vypouštění motorového oleje. Jinak ještě poznámka k tomu proč je odkalovací šroub na reduktoru a ne na nádrži: Kal se vytváří při přeměně LPG ze skupenství kapalného na skupenství plynné a kal je vlastně jakási součást LPG, která se v reduktoru nedokázala přeměnit na plynné skupenství a tím pádem se v reduktoru usazuje. Proto by odkalovací šroub na nádrži nic neřešil, jelikož k tvorbě kalu dochází až při přeměně tekutého LPG na plyn. K zachycení mechanických nečistot slouží právě filtr LPG, který je těsně před přívodem tekutého LPG do reduktoru. To jen tak na vysvětlenou. Nicméně stejně mi přijde zvláštní, že mi po 20 tis km žádný kal nevytekl, budu moc rád, když mi sem napíše někdo svoji zkušenost s odkalováním, hlavně po kolika km a s jakým výsledkem
bosator
Příspěvky: 109
Registrován: pon 28. pro 2009 13:06:19
Bydliště: Čáslav

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od bosator »

Zdravím, myslím, že vše děláš dobře, mě osobně po cca 20tis z reduktoru taky nic neteklo, jen náznak. Dnes už je na většině čerpaček plyn čistý a kvalitní, proto i filtr běžně vydrží 50tis km, ale výjimka, kde ti prodají i topný probanbutan se může stát. Např. před 7 a více lety jsem kupoval na jiné čerpačce, tehdy ještě do Škody 130, dodavatel byl FLAGA, tam bylo nutné odkalovat cca co 5000km, vyteklo tak 30ml sajrajtu, filtr vydržel max. 15tis, auto žralo tak 10l na 100km. Když u nás vznikla konkurence, která bere, doufám stále, od Vitagazu, reduktor není ani potřeba odkalovat a spotřeba mi kdysi změnou dodavatele klesla o cca 1,5L. Podívej se na filtr, ale myslím, že bude OK. Membrány v TOMASETTU vydrží 60tis i víc, nebo 6let s jistotou. Pokud někdy budeš měnit membrány v Tomasettu, kup určitě originál, replika stojí stejné peníze a někdy nevydrží ani 20tis km, nebo reduktor už pak nejde ani pořádně seřídit, díky špatnému materiálu regulačních ventilků.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

OK, ještě jednou díky bosatorovi za informace. Nejspíš to další odkalení nechám až do 50 tis km, když tam po 20 nebylo fakt nic. Plyn mám relativně krátce, od začátku ledna loňského roku, takže těch zkušeností s tím tolik nemám. Jestli vydrží membrány 6 let s jistotou, bude to fajn, při mém nájezdu 20 tis ročně by mi vydržely ca 120 tkm, což by bylo slušné. Pár takových lidí zde v diskuzích psalo, že jim membrány vydržely třeba 100-150 tkm, což mi přijde skvělé. Rozhodně po takových dobrých zkušenostech nebudu dávat jiné membrány než originál, koukám, že stojí zhruba 422 Kč viz http://www.fedorauto.cz/index.php?tabpa ... id=1536545 , takže na tom bych stejně neušetřil nic. Filtr ještě zkusím zkontrolovat, je třeba někde něco zavírat ručně? Myslím, že multiventil na nádrži zavře přivod LPG automaticky při vypnutí zapalování, ale dělám to poprvé, tak chci mít jistotu. Těsnění by snad jednu kontrolu mohlo vydržet, nebo je třeba dát při každém odmontování víčka z filtru nové?
bosator
Příspěvky: 109
Registrován: pon 28. pro 2009 13:06:19
Bydliště: Čáslav

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od bosator »

Těsnění – o-kroužky většinou vydrží výměnu několika filtrů, byla by spíš náhoda, kdybys ho nějak poškodil, nebo ztratil. Zavři mechanický kohout na nádrži, jen pro jistotu. Až budeš měnit membrány, tak napiš, mám někde pěknej návod s fotkama a nebo na netu najdeš.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

Fajn, díky za odpověď. Ze ztráty obavy nemám, ale z poškození mám strach, vím, že u některých věcí u motoru je třeba po každé demontáži těsnění nové. Tak jsem rád, že u filtru to tak není. Ke kontrole filtru jsem se ještě nedostal, až na to mrknu, napíšu sem, jak po 20 tis km vypadal. Membrány tímto stylem budu měnit až za cca pět let, za předpokladu, že 6 let vydrží. Nicméně kdybys měl někdy chvíli času a návod mi poslal, určitě by se mi neztratil :-). můj e-mail: nlm78@centrum.cz . Díky, Rob
Uživatelský avatar
Vlada320
Příspěvky: 706
Registrován: sob 19. led 2008 21:41:38
Bydliště: Kolín
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Vlada320 »

Jen pro informaci, mě vydržely membrány 125tisíc a skoro 8 let. ;) pak jsem dal nový opět origo co tam patřej a bezproblému jsou tam už dva roky a cca 45tisíc km.reduktor mám BRC Tecno. měnil jsem si to sám ale pokud nejsi moc zručný a bál by ses toho tak bych to nechal radši udělat pak v servisu.
Škoda Felicia Kombi 1.3 mpi Lpg 390 000 km, STK za námi a pořád slouží věrně dál, těch 500 tisíc km s ní prostě dám :-)
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

jj, četl jsem právě tvé dřívější příspěvky o výdrži membrán i příspěvky jiných, tak vím, že membrány drží celkem dlouho. Myslím, že na výměně membrán nic složitýho nebude, nakonec jsi to i ty psal v tématu: Po zahřátí nejede na lpg-repase reduktoru? Zatím mám LPG 1 rok, novou montáž, tak myslím, že zatím se mě výměna membrán netýká. Každopádně díky za názor a informaci, ještě se tě, nebo někoho kdo mi bude umět poradit, zeptám ohledně studených startů a přepínání na LPG. Když startuju studený motor přímo na LPG, nemám problém, ale při teplotách kolem 0°C (ale např. při -10°C už ne) se mi občas stane, že při přepnutí studeného motoru z benzínu na LPG mi motor zhasne. Svíčky jsou nové, olej také, vzduchový filtr též... Nevíte někdo, čím to?
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

Takže jak jsem sliboval,vkládám obrázky LPG filtru po 20 tis km viz níže. Nevypadá to dle mého až tak nejhůře, myslím, že ho tam ještě nechám do 50 tkm a vyměním potom. Přece jen LPG je od toho,aby člověk ušetřil ;-) . Výměna proběhla bez problémů, vzadu u bomby jsem zavřel ručně ventil, i když to prý snad uzavře multiventil vypnutím zapalování. Ale jistota je jistota. Překvapilo mě, jak dlouho plyn z trubek fičel ven, odhaduji to tak na 6-7 vteřin. Jinak žádný magnet na zachytávání pevných častic jsem dole pod filtrem nenašel, pouze malé těsnění o průměru cca 30 mm. Mám tento reduktor:
http://www.fedorauto.cz/image.php?nid=1 ... &width=900
Horní těsnění jsem po kontrole namazal olejem,aby nedocházelo k netěsnostem a úniku plynu a dostatečně dotáhl imbusové šrouby. Práce na cca 5 min. Určitě s takovou prací nepůjdu k plynařovi a nedám za ni 300 - 500 Kč. I když je mám jinak rád :-)
http://2i.cz/0fffe3c91a
http://2i.cz/35223e14c7
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

...takže nový poznatek, při odkalení reduktoru je vhodné celý reduktor odšroubovat z držáku a zvednout reduktor trochu výše a hlavně ho nahnout na stranu tak, aby otvor pro odkalení byl co nejníže a kal mohl vytéct ven - prostě jako když se třeba leje z kanystru benzín do nádrže. Hlavně nepoužívat násilí, aby se neohla/nezlomila měděná trubka s přívodem tekutého LPG do reduktoru. Je možné tuto trubku před uvolněním/nahnutím reduktoru odmontovat, ale při troše opatrnosti to nepovažuji za nutné. Překvapilo mě množství kalu, které vyteklo ven oproti prostému odšroubování odkalovacího šroubu bez nahýbání. On ten kal je přece jen i při zahřátém reduktoru poměrně hustý, příliš se mu téct nechce a je třeba mu pomoci tím nahnutím.
Rob
Příspěvky: 937
Registrován: stř 25. led 2012 8:42:25
Bydliště: Vysočina
Kontaktovat uživatele:

Re: odkalení reduktoru + výměna LPG filtru

Příspěvek od Rob »

Tak jsem si dnes koupil 10 ks filtrů na LPG kapalné fáze do svého reduktoru tomasetto AT07. Bohužel menší množství mi odmítli prodat. Měním každoročně po 20 kkm na radu plynaře ale i tak to buď budu mít do důchodu anebo to zkusím nabídnout ostatním klubákům. Pokud byste někdo měl zájem o nové filtry na LPG, inzeruji zde na FK: http://www.feliciaklub.cz/forum/viewtop ... 49&t=37528
Odpovědět