Elektrické ovládání sklonu světel, servo naklápění

Odpovědět
Marty_pv - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Marty_pv - FK »

mikka: Máš pravdu, na to jsem zapomněl - serva jsou napájený nezávisle na tom potíku. Já těch +12 a kostru bral vždycky ze svazku světla od obrysovek a od ovladače jsem táhl jenom jeden drát s řídícím napětím.
breta1 - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od breta1 - FK »

Obě uvedená zapojení jsou správná, doporučoval bych to s těmi odpory u potenciometru.
S tím nakresleným odporem R uvnitř serva je to ale trošku jinak. Tam není žádný odpor, ale vstup paměti EEPROM, který si pamatuje poslední přivedené napětí z běžce potenciometru (i když se přeruší přívod od běžce, servo zůstane stát). K "přetažení "serva na jednu či druhou stranu stačí podle mého měření proud pouze několika mikroampérů.
Vrba - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Vrba - FK »

Můžete mi někdo, prosím, změřit jak moc je vysunutý šroub z hydroštelu v poloze "0" (maximální vysunutí)
Jde mi o tuhle vzdálenost:
Obrázek

Mockrát díky...
Uživatelský avatar
Pawlick
Příspěvky: 674
Registrován: pon 16. dub 2007 19:07:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Pawlick »

Mám dojem, že to bylo něco kolem 43mm, někde se tu válel obrázek od někoho. Každopádně je to dost orientační. Když jsem byl teď na technický, tak mi světla po předělání na elektriku technik seřizoval, ale tímto šroubem vůbec nekroutil, donastavil to těmi šrouby zezadu světel.
Obrázek Felicia 1.3 LXi BMM 50kW, http://pawlick.rajce.net
Uživatelský avatar
Smells
Příspěvky: 114
Registrován: pon 08. zář 2008 22:00:28
Bydliště: Brno
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Smells »

Vrba: Je to něco okolo 4 cm.Je to vcelku jedno jak dlouhý to máš,protože se to dá doštelovat seřizováním světel,takže + - nějakej milimetr nemůže uškodit.
Neraduj se ze světla na konci tunelu.S největší pravděpodobností se jedná o protijedoucí vlak !!!

MUF-Škoda Felicia Trumf,1.3 MPi,50 KW,r.v.2000,
FuFa-Ford Focus Combi,1.6 16V,74 KW,r.v.2001,
Prodáno-Dědek-Škoda Felicia LX,1.3 BMM,40 KW,r.v.1995,
Uživatelský avatar
hydrant
Příspěvky: 471
Registrován: čtv 26. bře 2009 17:59:58
Bydliště: Hradec Králové

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od hydrant »

hurvajsi, rozebral jsem firemní fabii (naštěstí po mém zásahu jezdí) a dospěl k závěru, že na předešlé stránce v příspěvku
citace: petka píše .... jsou celkem správné závěry.
Na horním příspěvku je schema, tak jsem ho dal do souladu s barvou vodičů a výsledek je:
Tvůj regulátor - 7 pinů:
vývod 1 - vývod 3/58 na schematu - napájení regulátoru přes pojistku SB36 - propoj na + v kabelovém svazku (A3) - šedý vodič
vývod 2 - neosazen
vývod 3 - vývod 5/58d na schematu - propoj na + v kabelovém svazku (A4) - šedomodrý vodič
vývod 4 - vývod 1/31 na schematu - kostra (ukostření v kabelovém svazku (81) - hnědý vodič
vývod 5 - vývod 2/G na schematu - řídící napětí pro servíčka - rudomodrý vodič
vývod 6 - vývod 4/56b na schematu - napájení regulátoru servíček přes pojistku SB6 - žlutošedý vodič
vývod 7 - neosazen
Takže na servíčka využiješ následující část regulátoru
pin 6 - ten přijde na +12V, nejlépe někde za pojistkou (a měl by být pod napětím při rozsvícených světlech)
pin 5 - výstup na řídící vstup G
pin 4 - na kostru
Pro regulaci podsvětlení se zřejmě použijí piny 1 a 3 (předpokládám, že pin 4 už je připojen na kostru) a bude se muset asi něco v původním napájení podsvětlení přefiknout.
Jdu zkoumat dál a dám vědět
Naposledy upravil(a) hydrant dne stř 14. črc 2010 7:46:40, celkem upraveno 2 x.
Uživatelský avatar
Martin420
Příspěvky: 1221
Registrován: čtv 07. led 2010 1:22:44
Bydliště: Čadca / Ostrava - Hrabůvka
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Martin420 »

Zdarec, neviete niekto poradiť ako rozobrať spínač pre naklápanie svetiel z octy I? Mám ten aj s reguláciou podsvietenia palubky, chcem vymeniť podsvietenie zo zeleného na modré. Ak by mal niekto nejaké foto ako to rozobrať a nezničiť, budem veľmi rád :)
Moja Feliz:
"No tuning, only decent" ;)

Moje fotoalbumy:
Obrázek
Vrba - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Vrba - FK »

Martin420: nejde... Já jsem ten svůj z Golfa rozbil (spálil :oops: ), tak jsem ho vykuchal takže vím o co jde. Rozebrat jde jenom částečně: přední panýlek drží na třech packách - jedna z vrchní strany, další dvě ze spodní strany. Stačí je zamáčknout šroubovákem. Celý plošňák i konektorem drží v obalu na dalších dvou plastových packách. Jsou po bocích (pozor na ty čtyři dlouhé - strašně snadno prasknou) - ne nutné je vyhnout trošku ven. Tím uvolníš celá střeva a předem je vytáhneš ven.
O osvětlení se starají dvě diody - jedna osvětluje kolečka, druhá piktogramy na čelní straně. Ta čelní by možná vyměnit šla, ale je tam dost málo místa nožičky procházejí skrz světlovod, který se nejspíš vlivem tepla od pájky nataví. Druhá dioda je na konci zmiňovaného dvětlovodu a dostat se k ní dá jenom vylámáním všěch plastů které drží ty ovládací kolečka => destrukce ovladače...

Pokud bude zájem můžu poslat fotky jak jsem to rozkuchal já :)
Vrba - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Vrba - FK »

Pár neumělých fotek, částečně okomentovaných:
http://vrba2.rajce.net/Ovladac
Uživatelský avatar
LucasCZE
Příspěvky: 305
Registrován: pát 14. srp 2009 22:02:26
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od LucasCZE »

Myslim, ze by mely jit vymenit (podle fotek). Vylamat plasty nemusis. Staci kdyz odpajis tistak...
I am a signature virus. Please help me spread by copying me into your signature.
Uživatelský avatar
LucasCZE
Příspěvky: 305
Registrován: pát 14. srp 2009 22:02:26
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od LucasCZE »

Trochu sem nepochopil, co myslis tim spinacem... Asi celek?
Proste bych odsavackou odsal cin z oznacenych mist a oddelil bych DPS od toho plastu. Pak nesmis pajet moc dlouho, aby se neroztekl svetlovod. Melo by to jit relativne dobre...
I am a signature virus. Please help me spread by copying me into your signature.
borlan - FK

Re: HYDROKOREKTORY

Příspěvek od borlan - FK »

jerry - já když jsem si to předělával, tak jsem si změřil jak daleko od okraje hrdla světlometu jsou obě krajní polohy paraboly (strčil tyčku - 1. poloha aby se jen dotkla a 2. zatlačil tyčku až byla parabola na doraz). Pak jsem na servu udělal v zatažené poloze takovou délku šroubu, aby šroub trochu tlačil na parabolu a při plném vysunutí serva nebyla parabola ještě nadoraz (prostě aby celý zdvih serva byl někde mezi krajníma polohama paraboly). Světla jsem pak v základní poloze seřídil šroubama nastavení světlometu (stačilo jen výškově) podle známého obrazce na stěně (je to tu v návodech). Čekal jsem, že to budou muset na STK doladit, že to mám jen tak provizorně...ale byl jsem mile překvapen, že to bylo rovnou ok a na STK neměli žádnou připomínku...
hurvajsp - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od hurvajsp - FK »

Hurá už jsem taky naklápěč :thumleft:
Obrázek
Uživatelský avatar
Martin420
Příspěvky: 1221
Registrován: čtv 07. led 2010 1:22:44
Bydliště: Čadca / Ostrava - Hrabůvka
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Martin420 »

Nikde sa mi tu nepodarilo nájsť foto a tak sa opýtam v tejto téme -> čo je pod tým čiernym plastom v ktorom drží ten pôvodný čudeľ na ovládanie sklonu? Je tam vyrezaná diera v palubke pod celým tým plastom alebo len v mieste kde je ten otočný spínač?
Moja Feliz:
"No tuning, only decent" ;)

Moje fotoalbumy:
Obrázek
Marty_pv - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Marty_pv - FK »

Je tam díra na ovladač a dvě menší na šrouby - vypadá to takhle:

Obrázek
Uživatelský avatar
Jivo
Příspěvky: 92
Registrován: pon 20. zář 2010 10:46:15
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: HYDROKOREKTORY

Příspěvek od Jivo »

Nazdarek,
1.) plati porad ze mohu mixovat ovladace a motorky z jakych koliv Felicii a Oktavek nebo je nudtne si na neco dat bacha?

2.) Vsude se doporucuji motorky z Octavie z duvodu utesneni, nekdo ale psal ze je lepsi Fabia. Jaka jsou +\- motorku z techto vozidel, na jake si dat pozor apod.

Dik moc
Uživatelský avatar
Zdenda19895
Příspěvky: 1439
Registrován: pát 02. lis 2007 23:31:53
Bydliště: Staříč
Kontaktovat uživatele:

Re: HYDROKOREKTORY

Příspěvek od Zdenda19895 »

Asi dva roky jsem měl serva z Fabie a ovladač z Octavie a fungovalo to bez problémů. :D Potom jsem levně sehnal serva z Octávky, tak jsem je vyměnil. Ty se mně líbí víc. Už na pohled vypadají že víc vydrží. :lol: :lol:
Nikdy neříkej že něco nejde. Vždy se najde nějaký blbec který neví že to nejde a udělá to.
Není důležité vyhrát, ale nasrat toho kdo tě porazil.
Uživatelský avatar
Pawlick
Příspěvky: 674
Registrován: pon 16. dub 2007 19:07:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: HYDROKOREKTORY

Příspěvek od Pawlick »

- Některé motorky nejsou vodotěsné - stačí je tedy přetěsnit třeba silikonem. Toto bych neřešil.
- Další kritérium je montáž. Některé motorky mají bajonet jako Felicia, takže na nich není třeba nic upravovat, na druhou stranu se musí oříznout osazení ve světlu. Jiné motorky stačí upravit přidáním bajonetu z původních hydrokrámů a nic jiného se upravovat nemusí.
- Rozdíly jsou také v konektorech, každopádně i toto jde ve všech případech vyřešit buď sehnáním origo konektoru, nebo použitím různých fastonů.

Ovladače a motorky z Fabií a Octávií jdou vesměs kombinovat.

Osobně bych spíš zauvažoval až podle nabídek na které narazíš. Pro ilustraci moje řešení, při kterém se nezasahuje do světla - úprava servomotorků s faceliftové octavie. V tématech zde jsou probrána jak zapojení, tak různé možné úpravy.
Obrázek Felicia 1.3 LXi BMM 50kW, http://pawlick.rajce.net
Uživatelský avatar
Martin420
Příspěvky: 1221
Registrován: čtv 07. led 2010 1:22:44
Bydliště: Čadca / Ostrava - Hrabůvka
Kontaktovat uživatele:

Re: HYDROKOREKTORY

Příspěvek od Martin420 »

Ja som dával z octy, fungujú zatiaľ bez problémov, foto nájdeš v mojom albume Svetlá:
http://picasaweb.google.sk/101925062232471735697/Svetla#
(Zhruba v polovici začína foto z prerábky hydrok.)
Moja Feliz:
"No tuning, only decent" ;)

Moje fotoalbumy:
Obrázek
Uživatelský avatar
Jivo
Příspěvky: 92
Registrován: pon 20. zář 2010 10:46:15
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Jivo »

Hmm, to opravdu klepne. Ale zase s postovnym ci jizdkou tam to uz je o necem jinem. Ale zde je jasn dukaz, ze nektere vrakace jsou extremne drahy.
Jinak dneska jsem udelal nakup a bylo to za 700CZK.Dva motorky svetel s konektorama pry z prvni Octacia a regulator z Fabia. Kupoval jsem v Praze na zizkove zde: http://levnedily.cz/kontakty.htm. Velika ochota, pouze velky problem sehnat konektory. Kdyz porovnam, ze vsude chteji za jeden motorek 500CZK, jsem velice spokojen.

Motorek svetel: S gumickama a konektorama. Je pry z prvni Octavie a vypada jak ten na Fabiich (dle obrazku z for.) Jedna se o dil: Hella Germany 007 282-20 a Skodovacke cislo: 1U0 941 295 s trikolikovym konektorkem. Motorek byl s gumickama a vypada to, ze bez gumicek je stejne velky jako original z Felicie. Zobacky ma dva mensi a jeden velky.

Ovladac naklonu a podsviceni: Vybiral jsem dle vzhledu a je to pry Fabia. Sklonomer ma 4 polohu cara, 1, 2, 3 a s mechanickym zaskokem (Je slyset i cejtit zapadnuti do polohy). Problem byl s konektorem, kterej je nejakej divnej 7mi kolikovy radovy. Konektor jsem pak hledal v kabelazich asi hodinu. Vyrobce oznacen neni, ale je to katalogove cislo: 6Y0 919 094 B. Zapojeny (kabelazi) jsou jen konektory (netvrdim, ze ten konektor je presne z toho, ale na90% ano) 1 gray, 3 gray\blue, 4 brown, 5 blue\red, 6 yellow.

Doufam ze to spolu bude fungovat a pak zkusim jeste popsat montaz.

fotografie s odkazem na podrobnejsi:
Obrázek Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek
Obrázek Obrázek Obrázek
Uživatelský avatar
Jivo
Příspěvky: 92
Registrován: pon 20. zář 2010 10:46:15
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Jivo »

Takze toto spojeni funguje skvele a pridavam obrazky a videa ze zapojeni.
Byl jsem presvedcen, ze kdyz ma tento regulator sklonu pevne dane pozice 0-1-2-3 s doskokem, ze bude regulovat pouze na 4 urovnich. Neni to pravda a je velice citlivy a reaguje na sebemensi pohyb.
Nevim z ceho byly konektory na motorky, kazda strana jina barva a tak jsme je nepopisoval. Ale konektor i rele maji cisla.
Konektor na regulatoru byl urcite z regularotu (a nejspise i Fabie). Takze popsan s barvama a kontaktama.
Misto palubky byla zapojena zarovka ze spinace mlhovek z Fabie.

Obrázek Obrázek Obrázek
Jinak motorek ma oznaceni kontaktu 56b, G ,31 a konektor 1, 2, 3 tak jsem to napsal oboji.

# Zluta barva je barva virtualniho vodice rizeni. Zde je napeti 5.5V-11.5V v mem pripade. Motorky piny G, spinac Fabie pin 5 (cervenomodry). Moje zapojeni bylo s jedenim servomotorkem na napeti 13.3V. Pripojeni bylo na autobaterii s nabijeckou.
# Modra barva znaci ukostreni. Motorky piny 31, spinac Fabie pin 4 (hnedy).
# Cervena barva znaci palubni napajeni +12V. To jde pouze na spinace svetel.
# Tmave zelena je napeti za spinacem potkavacich svetel. Protoze je spinac hned vedle, privedu to asi primo ze spinace. Po zapnuti svetel +12V privedne na motorky piny 56b a na regulator pin 6 (zluty).
# Svetle zelena je napeti za spinacem obrysovych svetel. Protoze je spinac hned vedle, privedu to asi primo ze spinace. Zde je po zapnuti obrysovych svetel +12V a privedeme na regulator pin 1 (sedivy).
# Ruzova je barva virtualniho vodice. Puvodne bude asi pres pojistku zapojeni primo na spinac obrysovych svetel (svetle zelena). Jiz to tu nekdo popisoval a mam dojem, ze se to prerusuje na kabelu pojistkove skrine. Vyvod je z regulatoru pin 3 sedomodry.

Dale na Youtube je par videi:
Video prvniho testu
Video s merenim napetim na motorku a delkou vysunuti cepu
Video s merenim odporu na regulatoru
Martin_C - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Martin_C - FK »

Dělal jsem teď podobnou úpravu motorku z O2 jako Pawlick. Na motorku je potřeba upilovat takový malý výstupek. U toho bajonetu z hydra je potřeba např. soustruhem zvětšit jeho vnitřní průměr tak, aby šel nasadit na motorek, je to asi o cca 0,5 až 1 mm. Ideální je to trefit tak, aby to při nasazování bylo natěsno a kladlo to mírný odpor, bude to lépe držet.
Uživatelský avatar
Jivo
Příspěvky: 92
Registrován: pon 20. zář 2010 10:46:15
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Jivo »

Panove, mam jeste jeden dotaz, nez se zitra vrati Felda ze servisu a zacnu montaz.
Od kud mam natahnout ovladani hydrostelu a jejich napajeni. Vse ze svetel, nebo vse od spinace svetel nebo napajeni serva ze svetel a napajeni regulatoru ze spinace svetel nebo uplne zvlast od nejake pojitsky?
Jak je o treba zapojene origo?
Napajeni od svetel by mohlo delat blbosti, kdybych prepul potkavaci na dakova, ale to by nemelo vadit. Mozna by ale vadilo prepinani zpet. S natahnutim od spinace se bojim proudove narocnosti a tahani vse extra je zase moc zbytecnejch kabelu. Ale jak to mate Vy?
Uživatelský avatar
Pawlick
Příspěvky: 674
Registrován: pon 16. dub 2007 19:07:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Pawlick »

Obrázek Felicia 1.3 LXi BMM 50kW, http://pawlick.rajce.net
hurvajsp - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od hurvajsp - FK »

já to mám zapojený do světla a pohodě, většinou stejně naklápím s potkávačkama
borlan - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od borlan - FK »

Já si to vše pořešil od spínače, do motoru mám jen 2x kabel s origo koncovkou do serv. Snažil jsem se minimalizovat možnost vnikání vlhkosti a koroze...
borlan - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od borlan - FK »

Mates: Možná je to seřízení dokonce v tomto vlákně...

Jinak: http://felicia.manas.name/serizeni-svetlometu

nebo http://skoda.panda.cz/clanek.php3?id=189
breta1 - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od breta1 - FK »

Jivo :
Já jsem to vymyslel nejjednodušeji takto:

http://sklad.obrazku.cz/obr535711_kabel.PNG
mikka
Příspěvky: 915
Registrován: čtv 18. led 2007 21:04:23
Bydliště: Olomouc

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od mikka »

Jenom upřesnění k popisu u obrázku - na pojistku č.22 (7,5 A) jsou zapojena levá obrysová a koncová světla, osvětlení SPZ, osvětlení přístrojů a podsvícení vypínačů a rádio. Zásuvka (zapalovač) je na pojistce č. 15 (15 A)
Marty_pv - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Marty_pv - FK »

Fugas: Fotky pořád fungují, ale pro jistotu jsem ti je nahrál i na rajče:
http://marty-pv.rajce.net/Naklapeni_svetel_by_hostel
Uživatelský avatar
McShort
Příspěvky: 400
Registrován: pon 29. led 2007 15:51:09
Bydliště: Nová Paka
Kontaktovat uživatele:

Re: HYDROKOREKTORY

Příspěvek od McShort »

přesně tak, origo Hydro vychází něco kolem 8smi set... ale no už bych to tam nikdy nedal, někdo má to štěstí že to chvíli vydrží ale jinak se to mění skoro přes kažoud technickou... já mám už druhý rok serva (z fabky zatěsněné) na Feldě a rok na Fáčku, udělaný regulator u obou do původního knoflíku a naprostá spokojenost, pořizovací cena cca 500 i s kabely. U nás jsem měl první feldu kterou s servama na technické viděli, jen koukli ani nezkoušeli (fáčko jede až příští rok).
:arrow: něco z práce
http://mcshort.rajce.idnes.cz/Felicia_-_El_naklapeni_svetel_05-10/
Uživatelský avatar
103457
_________________
_________________
Příspěvky: 11153
Registrován: ned 29. led 2006 21:19:41
Bydliště: Nejdek okr. K. Vary
Kontaktovat uživatele:

Re: HYDROKOREKTORY

Příspěvek od 103457 »

franci13
Chtěl to mít pořádně zapojené a je vidět, že je pečlivý. Navíc jestli tahal pro každé světlo kabl zvlášť jeden levou a druhej pravou stranou, tak se na pravou průchodku někudy dostat musel.
Velmi se mi líbí to ovládání origo knoflíkem :salut:

Jedna vychytávka při montáži el naklápění, já jsem origo serva nevytahoval komplet z auta, ale ucvakl jsem jen mechanismus ovladacího knoflíku a samotná serva u světel. Hadičky jsem v autě nechal, profouknul je kompresorem, abych vytlačil zbylou kapalinu a potom jsem do každé hadičky nasunul ovládací drát pro serva a hadička mi dovedla drát přesně ke světlu, nemusel jsem drát protahovat žádnou průchodkou ani sponkovak ke svazku v motorovém prostoru zkrátka nic. ;)
Uživatelský avatar
Pawlick
Příspěvky: 674
Registrován: pon 16. dub 2007 19:07:40
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: HYDROKOREKTORY

Příspěvek od Pawlick »

McShort: To ovládání naklápění přes origo knoflík je fakt super. Myslíš, že bys mohl udělat menší návod včetně schémátka a použitých součástek? Rád bych si to vyrobil podobně... Děkuji.
Obrázek Felicia 1.3 LXi BMM 50kW, http://pawlick.rajce.net
Uživatelský avatar
hydrant
Příspěvky: 471
Registrován: čtv 26. bře 2009 17:59:58
Bydliště: Hradec Králové

Re: HYDROKOREKTORY

Příspěvek od hydrant »

http://www.jerry282.sk/regulator/index.htm
je to obšlehnuté z našeho fóra....
robin1 - FK

Re: HYDROKOREKTORY

Příspěvek od robin1 - FK »

Pre reguláciu sú dobré potenciometre TP195 alebo TP199 (výrobca ES Ostrava).
Sú prachotesné a pri otáčaní má oska príjemný tuhý chod.
http://www.es-ostrava.cz/pdf/katalog_cz ... /TP100.pdf
goodFela - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od goodFela - FK »

Podělím se o postřehy z mojí instalace. Sehnal jsem upravený serva z Okty a ovladač nejspíš taky z Okty. Nejdřív jsem si upravil ďury ve světlech. Abych nemusel vyndavat a čistit vnitřek světel, tak jsem si vyndal blinkry a zboku jsem to ořezal odlamovacím nožem. Nějakej sajrajt tam sice spadnul, ale nic hroznýho. Pak jsem natahal kabeláž. Na napájení a podsvětlení ovladače jsem si vzal + od spínače tlumených světel (objeví se tam + po sepnutí parkovaček). - taktéž. Pak jsem hadičkama od hydroštelů prostrkal signály od ovladače k servum. Napájení serv jsem vzal z konektoru parkovaček ve světle. Všechno jsem poskládal dohromady a už to vrčelo. Bohužel jenom vrčelo. Měl jsem totiž krátký hřídelky v servech. Proto jsem lehce vyšrouboval šroubek v hřídelce. Když se dá servo do světla, tak hřídelka musí nadzvedávat parabolu. Dá se to zkontrolovat po otevření kulatý zátky na světle. Po přeměření jsem zjistil, že hřídelky maji v zataženym stavu cca 28mm a ve vytaženym cca 32mm. Bude to ale asi individuální. Záleží to na tom, jak moc je seříznutej kroužek na světle.

A ještě bych měl jeden dotaz. Začal jsem vyrábět ovladač. Použil jsem ovladač hydroštelů. Vypreparoval jsem držák ovladače z okty a napasoval ho do feldího ovladače. Slepil jsem to dohromady tavnou pistolí. Teď potřebuju poradit, čim to mam vykitnout, abych to potom mohl stříknout. Jde mi o nějakou konkrétní značku a typ. Něco, s čim máte zkušenosti. Poraďte pls.
jen-da - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od jen-da - FK »

Neví jestli byla ta tavná pistole nejlepší nápad :roll: , ale já to přilepi a nahrubo vykytoval polyesterovým tmelem se skelným vláknem, pak jemným tmelem 0-2mm, pak nastříkal plničem a nakonec nalakoval

Na všechno používám tmely od tohoto výrobce: příklad tmelu s vláknem http://www.ibarvy.cz/d.512346.html
goodFela - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od goodFela - FK »

tož tak kdyby lepidlo bylo problém, tak se dá zas demontovat. Myslíš, že to bude praskat? A nebo že na to nechytne kit?
Uživatelský avatar
Tweety
Příspěvky: 1433
Registrován: ned 28. kvě 2006 19:32:58
Bydliště: Praha
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od Tweety »

Silikon z tavné pistole je naprd. Hrozně se mění podle teploty, až ti bude auto stát někde na slunníčku, tak se ti tím vedrem, ten vypinač sám odlepí a upadne. Nebo bude hrozně měkký a když ho budeš chtít, tak ho určitě trochu zaltačíš a popraská ti kolem barva.
Moje bejvalá skorozávodnička http://www.feliciaklub.cz/Tweety http://tweety5004.rajce.idnes.cz/felda/
Momentálně Pašík 1.9TDi chro chro a Clio II 2.0 16V Sport ;-) - už taky vše pryč :-(
http://www.feliciaklub.cz/forum/viewtop ... 16&t=25423
looki - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od looki - FK »

Tak mam zapojeno i ja.jede to jak ma (zatim nemontovano,ale zkouseno na stole).
Nejhorsi bylo predelat konzolku po starem regulatoru,abych tam napasoval ten novy regler.Jen nejak nechapu tu regulaci osvitu palubovky...k cemu to tam jako ma byt?? vzdyt to nesviti nejak brutalne hodne! :? Pokud to teda chapu takhle spravne!
Pripadne me opravte,prosim.
Nicmene,kdyz uz tam ten druhy potenciometr je,tak ho ale zapojim taky.Tady bych ale poprosil o radu se zapojenim.Kde najdu schema co opravdu funguje?? (nechci si odpalit cely regler,kvuli blbemu schematu.)
Regulator mam z Fabie s klasickym konektorem (s 5-ti piny).
Uživatelský avatar
hydrant
Příspěvky: 471
Registrován: čtv 26. bře 2009 17:59:58
Bydliště: Hradec Králové

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od hydrant »

Chvilku jsem brouzdal po webu a zjistil shodu u serv používaných ve vozech koncernu VW, OPEL, FIAT a dalších.
Srdcem většiny je IO TLE 4209 který může být v různém pouzdře (DIP8, DIP14,...)
S angličtinou se moc nekamarádím ale předpokládám, že:
IC ( TLE4209A TLE4209 ) - DC Motor Driver for Servo Driver Applications - Infineon Technologies AG
asi něco jako ovladač ss motoru pro servoaplikace
• Optimized for headlight beam control applications
optimalizován pro ovládání světelného paprsku
• Delivers up to 0.8 A
proud motorkem do 0,8A
• Output protected against short circuit
výstup je chráněn proti zkratu
• Overtemperature protection with hysteresis
ochrana proti přehřátí
• Over- and undervoltage lockout
blokování při podpětí nebo přepětí
schema je zde:
Obrázek
takže jak je vidět, žádná paměť, na servozesilovači jsou porovnávány signály z obou potenciometrů (řídícího i řízeného v servu) - vstupy 8 a 1 IO. Asi bude ošetřeno "courání" napájecího napětí a napětí na vstupech pomocí RANGE AMP a HYS AMP a zřejmě přes rezistor Rr bude ošetřen rozsah řídícího napětí a stav, aby při případném upadnutí drátu z řídícího pinu nesjely světla dolů.
Je vidět, že servo má i ochranu proti přepólování a napájecí napětí je omezeno zenerkou.
A pro Tweetyho jsem našel nějaký obrázek:
Obrázek
a odkaz:
http://www.passatworld.com/forums/showt ... p?t=151860
Uživatelský avatar
hydrant
Příspěvky: 471
Registrován: čtv 26. bře 2009 17:59:58
Bydliště: Hradec Králové

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od hydrant »

Tak jsme tenhle víkend počarovali s Dukem naklápění světel. Byl zkušební ovečkou na inovovaný regulátor.
Jinak má pěkně vyšperkovanou felinu ...
Původní prototyp vypadal takhle:
Obrázek
a rozpiska součástek a nosná deska takhle:
Obrázek
Narazil jsem na krabičku KPZ1A, která odpovídá zhruba rozměrům původní nosné desky a tak vznikl nápad postavit uzavřený kompaktní regulátor:
Obrázek
Bohužel při montáži se vyskytla komplikace. Nepamatoval jsem si, že ve spodní části je prolis, který brání nasazení regulátoru v šikmé poloze a jeho pootočení. Krabička je totiž o 2mm delší než jsem měl rozměřenou původní desku.
Vyřešili jsme to nasazením regulátoru bez našroubovaných vrutů a ty jsme pak našroubovali zepředu. Šlo to bez problémů.
Obrázek
Oproti původnímu zapojení vypadnul "horní" rezistor 120 Ohm, zůstal jenom 680 Ohmů ve spodní větvi a 390 Ohmů v přivodu na vývod G. Použil jsem malý potenciometr do plošných spojů se silnější hřídelkou a univerzální plošný spoj.
Kvůli zjednodušení byl na výstupu použit čtyřpinový konektor se zdvojeným výstupem G. Tady je všechno co je potřeba:
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Obrázek
Bíle namalované součástky jsou osazené ze strany beze spojů, červené čáry znázorňují propájené body na plošném spoji:
Obrázek
osazený regulátor:
Obrázek
Obrázek
přišroubovaný za hřídel:
Obrázek
regulátor po vyřezání otvoru pro konektor v zadní stěně a zakrytování:
Obrázek
Oblíbený váleček:
Obrázek
a nasazený na hřídeli:
Obrázek
Ještě osadit konektor
Obrázek
Obrázek
Obrázek
a je HOTOVO:
Obrázek
Po namontování regulátoru otočíme hřídel doleva nadoraz a nasadíme původní knoflík v poloze šipkou dolů. Nevyužitá část dráhy potenciometru nám nahrazuje "horní" rezistor.
Obrázek
Knoflík zatlačíme nadoraz a natočíme do horní polohy:
Obrázek
Investice do 50,- Kč (pokud nepočítám plošák, ten se bohužel prodává v rozměru na 30 regulátorů), práce na hodinku.
Naposledy upravil(a) hydrant dne pon 01. říj 2012 18:55:10, celkem upraveno 2 x.
big.jedla - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od big.jedla - FK »

otázka: když si uděláte takhle jednduše dělič napětí jak to reguje na změnu napětí? taky jsem to zkoušel a při otočení klíčkem mi světla najely do jedné polohy, a při nastartování zase do jiné... přece jen se to napětí docela dost mění ne?
pak jsem udělal regulátor s LM317 a zatím jsem spokojen, napětí které se potenciometrem nastaví je nezávislé na napájecím napětí
Uživatelský avatar
McShort
Příspěvky: 400
Registrován: pon 29. led 2007 15:51:09
Bydliště: Nová Paka
Kontaktovat uživatele:

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od McShort »

pod máš ten dělič i motorky napojené na jeden zdroj (nejčastěji na napětí od parkovaček) napětí na motorku i děliči je stejné, i když se mění velikost napětí, dělící poměr na děliči je pořád stejný. tudíž se motorky nehýbou.... neměli by se....
a pokud máš motorky třeba na parkovačky a regulátor od "klíčku" tak tam můžou být trochu problémky, protože napětí není stejné (nějáká relá, přechoďáky a pod...)
Uživatelský avatar
hydrant
Příspěvky: 471
Registrován: čtv 26. bře 2009 17:59:58
Bydliště: Hradec Králové

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od hydrant »

Zrovna jsem to chtěl napsat jak uvádí McShort.
Na obrázku na str. 10 (viz TLE 4209) je řídící i rízený potenciometr na stejném potenciálu (zdroji) a dělici poměr zůstává stejný. Na obrázku je vidět, že motorky pohybují druhým potenciometrem kterého výstup je zaveden na druhý vstup (FB) "servozesilovače" kde se porovná s hodnotou přivedenou z řídícího potenciometru na vstup REF.
Pokud se podíváš na katalogový list uvedeného obvodu zjistíš, že existuje tzv. dead band (mrtvá zóna) kdy je dokonce motorek zabržděn (-0,4 až +0,4% řídícího napětí) a pak pásmo hystereze, které má rozsah -2 až +2% řídícího napětí a zabraňuje tak neustálému "cukání" motorku.
Takže aby se motorek rozběhl, musí se nastavené napětí změnit o uvedené hodnoty. Řídící potenciometr má na schematu hodnotu 1kOhm.
Podle všeho je ve fabiáckých servech použit obvod TDA 3629 (3619), kde je v blokovém schematu zakreslen i obvod, který hlídá neporušenost vodiče k řídícímu pinu serva (broken wire) nebo zkrat (short circuit).
Zkoušel jsem proměřit služební fabii.
Při vypnutém motoru jsem naměřil napětí Aku 11,74 - na pinu G bylo napětí v dolní poloze 4,5V, v horní 10,2V
Po natočení motoru napětí vyskočilo na 13,76V (motorky necouraly) a řídící napětí se změnilo na 5,9 a 11,6V.
Pokud se rozebere jakýkoliv regulátor (Faba, Octa, měl jsem i Ford Escort) tak je poskládaný pouze z pasivních součástek (potenciometr, nebo přepínač a rezistory).
A u Big.jedly si dovolím tvrdit, že pokud budou motorky zapojené do palubní sítě (která pochoduje) a na řídící vstup bude přivedeno stálé napětí ze stabilizátoru, tak bude motorek cvičit spartakiádu ...
Na vstupu REF bude stálé napětí, ale z řízeného potenciometru bude na vstup FB přicházet proměnné napětí. To když překročí výše uvedenou hodnotu hystereze tak roztočí motorek na odpovídající stranu ..
Naposledy upravil(a) hydrant dne úte 29. bře 2011 10:58:31, celkem upraveno 1 x.
big.jedla - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od big.jedla - FK »

Aha aha díky za osvětlení..

teď je to zapojeno tak, že motorky jsou napájeny z parkovaček přímo u konektoru světla... každý motorek ze svého světla. A regulátor je napájený z palubovky z klíčku. Z toho popisu je mi to teda už jasné, motorek i regulátor musí mít stejné napájení. Asi to tedy ještě předělám... vyhodnější tedy bude napájení motorků z konektoru světel odpojit, oba je spojit a kabel dovezt do kabiny a propojit s napájením regulátoru (který zůstane na klíčku). Takto to bude hádám OK?
Uživatelský avatar
hydrant
Příspěvky: 471
Registrován: čtv 26. bře 2009 17:59:58
Bydliště: Hradec Králové

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od hydrant »

Tak jsem to zapojoval i já (u světel), ale napájím to z tlumených světel. Předpokládám, že dálková světla naklápět je blbost, co v případě napojení na parkovačky půjde. Navíc funkčnost pouze s tlumenými světly jsem si ověřil na služební fabě.
Zapojení na světlech bych nechal. Je možné, že při otočení klíčku a startování motorky popojedou dolů a třeba i nahoru, ale to přece nevadí.
Je potřebné aby při jízdě, kdy se mění v nějakém rozsahu napětí palubní sítě (podle otáček motoru), motorky nejezdily pořád "někam".
To jak navrhuješ změnit zapojení, tím nic nevyřešíš pokud budeš na řídící vstup serv "tlačit" napětí z nějakého stabilizovaného zdroje.
Představ si, že máš napětí palubní sítě 12V a regulátor je přesně v polovině. Na výstupu běžce bude 6V, které se přivádí na vstup REF, na potenciometru spřaženém s motorkem bude stejná situace. Motorek natoči běžec do poloviny dráhy a je na něm 6V, které se přivádí na vstup FB. "Porovnávací obvod" vyhodnoti odchylku 0 a dál nic neprovádí.
Natočíme motor, napětí stoupne třeba na 14V na děliči je 7V, které jde na REF a na druhém děliči je ale také 7V, které jde na FB. Rozdíl 0, žádná akce.
A tvůj případ - na REF máš nastaveno ze stabilizátoru 6V, v prvím případě je při 12V v palubě také na vstupu FB 6V, ale pokud nakopneš motor, tak na REF zůstane 6V, ale na DB přijde 7V a to už vyhodnotí porovnávací obvod jako rozdíl a začne točit motorkem.
Takže serva klidně nechat na světlech, regulátor předělat za jednoduchý a zapínat ho spolu se světlama. Nevím proč musí být za klíčkem i když nesvítím, anebo svítím dálkovýma ...
breta1 - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od breta1 - FK »

Jen malou poznámečku pro obeznámené.
Je to tak, jak říká Hydrant - aby se motorek nehýbal, musí procentuální změny napětí na vstupu G odpovídat procentuálním změnám napětí palubní sítě, což splňuje obyčejný odporový dělič v ovladači (potenciometr), takže stabilizátor v ovladači nemůže být, protože motorek by za jízdy cestoval podle napětí palubní sítě.
Zajímavá je ještě jedna věc, kterou jsem zjistil a o které se nikde nepíše - na vstupu G se zapatovává poslední velikost napětí, takže když ho odpojíme, motorek se po připojení napětí nepohne. Aby se pohnul, musí se "přetáhnout" na jednu či druhou stranu proudem do G v řádu desítek mikroampéru (odporem menším než 1M na mínus nebo plus 12V), což samozřejmě odporový dělič v ovládání s hodnotami okolo jednotek kOhm bohatě splňuje.
mikka
Příspěvky: 915
Registrován: čtv 18. led 2007 21:04:23
Bydliště: Olomouc

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od mikka »

Myslím, že se nic nezapamatovává.
Elektronika v motorku zřejmě pozná, že G drát byl odpojen, a tak na tuhle změnu nereaguje.
Po opětném připojení G drátu zjistí, že napětí (odpor) na G drátu je stejné jako před opdojením a že odpovídá napětí (odporu) na potenciometru uvnitř serva. Takže servo nemá proč se hýbat.
breta1 - FK

Re: Servo naklápění světel...

Příspěvek od breta1 - FK »

A můžeš mi prosím vysvětlit, jak může elektronika poznat, že G drát byl odpojen, když potenciál odpojené svorky G je stejný jako potenciál z děliče napětí, tedy proud do G je nulový?
Elektronika by musela mít v sobě věšteckou kouli nebo využívat elektrických zákonů, které ještě neznáme, aby odpojení/připojení poznala.
Zkus to prosím fyzikálně objasnit.
Odpovědět