Návod na denní svícení
Než začneme popisovat originál návod možná stojí za zmínku výrobek
od EuroTuning, s.r.o.
Jedná se o jednoduché elektronické zařízení, které se pomocí konektorů paralelně připojí přímo k hlavnímu spínači světel. Zařízení se skládá z relé nahrazujícího funkci spínače hlavních světel a jednoduchého elektronického obvodu s mikroprocesorem. Systém ASS nevyžaduje žádné další připojení, veškeré informace potřebné ke své funkci získá z palubní sítě automobilu. Pro Felicie využívající k ovládání světel relé je systém ASS vyráběn v provedení relé.
Funkce zařízení:
Podle stavu napětí palubní sítě elektronika ASS zjistí, že motor automobilu je v chodu a automaticky rozsvítí potkávací i parkovací světla automobilu, po zastavení motoru světla opět zhasne. Rozsvícení světel je signalizováno také akusticky. Veškeré ovládací funkce hlavního spínače světel zůstávají zachovány. I při automatické funkci lze světla vypnout.
Montáž zařízení:
U automobilů využívajících k ovládání světel relé (Škoda Felicia) celá montáž spočívá ve výměně originálního relé světel na releové desce za relé ASS1. U ostatních automobilů je montáž prováděna změnou zapojení kontaktů originálních konektorů spínačů světel a pomocí přídavných konektorů. Přípravek pro uvolňování kontaktů je součástí každé sady.
Výhody využití zařízení:
Dodržování silničního zákona bez lidského faktoru, což ve svém důsledku majiteli zařízení velmi pravděpodobně uspoří finanční prostředky vydané na pokutách. Jedná se řádově o sto koruny. U velké většiny vozidel na českých silnicích neexistuje akustická indikace rozsvícených světel. To může vést při používání světel v denním režimu, dříve či později, k opomenutí jejich zhasnutí po opuštění vozidla. Kromě velkých starostí se ztrátou mobility automobilu při vysvícení autobaterie, může tento stav i přispět i ke zkrácení životnosti autobaterie. V případě výměny autobaterie se již jedná o tisícikoruny.
Cena ASS1: 697 Kč (včetně DPH)
Více na adrese: www.eurotuning.cz
Originál zapojení
- Vymění se vypínač parkovaček za 8-pin.
- Ve svorkovnici za vypínačem parkovaček zůstanou dráty stejně, jak jsou.
- Na vypínači parkovaček konektor na pozici 3 propojit s vypínačem hlavních světel konektor na pozici 1.
- Na vypínači parkovaček konektor na pozici 1 propojit s konektorem na pozici 7 (31).
- U vypínače hlavních světel se odpojí původní konektor na pozici 1, aby se mohl propojit s vypínačem parkovaček. viz bod 3.
- V pojistkové skříňce na svorkovnici AA/5 vytáhnout (vypíchnout) původní drát (šedozelený), buď zaizolovat, nebo použít pro AKIN (58).
Na místo AA/5 napojit nový drát, který je propojen s vypínačem parkovaček na konektoru v pozici 2. - Z AA/4 vypíchnout původní drát (modrý), buď zaizolovat, nebo použít pro AKIN (DV).
Na místo AA/4 udělat klemu s BC/13. Na BC/13 nechat původní. - Na AA/7 vypíchnout původní drát (červený), buď zaizolovat, nebo použít pro AKIN (15). Na AA/7 vede klema s BD/1.
- Na AA/2 připojit drát, který je napojen na svorkovnici levého lukase a to na žlutý drát (56b). Doporučuji použít silnější drát (1,5mm).
- Na AA/6 připojit stálý proud (30). Ovládá se tím denní svícení. Také doporučuji silnější drát (1,5mm). Já jsem použil pojistku pro vypínání denního svícení lze použít vypínač pro vypínání.
Vše je vyzkoušeno a chodí to. U těch třech drátů co jsem vypíchnul ze svorkovnice AA, jsem dal konektory a přidělal AKIN, kdyby náhodou. Použil jsem originál relátko s pěti vývody a číslem 1L0 906 381. Vše bylo namontováno a vyzkoušeno. Jde použít i klasické spínací relé s pěti vývody.
Je to obyčejné relé a sním to chodí taky. To originál se blbě shání. Doufám, že to všem zpříjemní bádání nad tím, jak to vyřešit.
PS: Kdo nemůže sehnat 8-pin vypínač na parkovačky, tak já jsem použil z varovných světel. Potom je si můžete změnit třeba podsvícení a to by neměl být už takový problém.
Originál schémata jsou ke stažení zde (ZIP, 230).
Kdo by nechtěl použít tento návod může zkusit ještě návod od Jablotronu (PDF, 370kb).
Zpracoval: Kavis a Luka$