Jak bych to dělal já jako laik, když musím koupit a nemám známého mechanika.
Prohlídka motoru:1) necháš si to nastartovat, uvidíš jak to startuje a jestli nelítají otáčky na volnoběh
2) otevřeš si kapotu motoru a motor si poslechneš za chodu
3) podívej se na chladič jestli není moc prorezlý a jestli v motoru někdě něco nekape
4) vůbec si prohlédneš motorový prosto jestli se ti vše líbí
5) proturuješ motor a podíváš se na ručičku otáček jestli to my plnulý vzestupný a sestupný průběh. Jestli tam není někdě nějaký záškub.
6) při zkušební jízdě je dobré ujet alespoň 4 km. Zhruba po 3 km se motor musí dostat na teplotu 90 stupňů a při jízdě si jí udržet. Jedině při stání může jít a na 110. Pokud se neohřeje je něco spatně. Jinak bych doporučoval jít při jízdě i do vyšších otáček (cca 4500 a víc) jestli není někde problém.
7) dobře seřízený benzín motor začíná trochu normálně táhnou tak od 2700 otáček. Nad 3000 musí být úplně svižný a rychle reagovat na povely plynu.
8) při jízdě kolem 2000 otáček na rovince, plyn držíme na stejném místě, by nemělo nic klepat a jízdy by ještě měla být plynulá (jako pokud motor nezvládá jízdu na 2000 otáček tak nebrat.)
9) při jízdě 120 km musí být auto ještě normálně ovladatelné a nesmí lítat po silnici jak se mu zachce
10) vyzkoušej spojku, řadit různě všechny rychlosti a hlavně zpátečku jestli tam ještě vůbec jde zařadit. Šaltrpáka nesmí být moc volná, tzn nesmíš mít problém najít danou rychlost
Podvozek:Necháš si auto zvednou na hever a podíváš se jestli není prorezlý podvozek a výfuk. Jestli to je v normě (mírná koroze)
můžeš vyzkoušet vůli volantu na místě. Nesmí se ním dát na volno moc hýbat.
Tlumiče:Když na danou část auta s tlumičem zatlačíš a pak najednou pustíš, tak by se měl tlumič (roh auta) bez vrzání jen vyhoupnout nahoru a hned usadit. Jinak je pokažený.
Elektronika:otestuješ veškeré elektrické zařízení včetně světel,blinkrů, stěračů, odstřikovačů jestli vše funguje a nic nezkratuje
Kastle:1) Auto si pořádně obhlídneš a ošaháš. Lemy z obou stran. (veškeré přídavné plasty nechat sundat a podívat se pod!!)
2) Podívaš se pod těsnění oken z venku v předu i v zadu,
3) jak vypadá okolí přední masky (tam to dost rezne díky chladiči)
4) otevřeš zadní kufrm sklopíš zadní sedátka a vyndáš z kufru veškeré krycí koberce, včetně rezervy. Tak aby v kufru zůstal jen holý plech. Teď je třeba zkontrolovat jestli lak drží dobře ve spojích a jestli tam není jen tak provizorně přelakovaná rez.
5) podíváš se dovnitř auta jestli nejsou někde na čalounění pod oknem mokré fleky (to je špantě)
6) spoje musí všude lícovat, pasovat. Když někde něco přečnívá nebo podobně, tak auto bylo asi bourané.
7) pořádně si prohlídni odstín laku, když je někdě jiný tak pravděpodobně to hnilo nebo byla bouračka.
Kola:Podíváš se jestli jsou na kolech pravidelně sjeté gumy, pokud ne tak je asi špatná geometrie.
Nebylo by od věci jedno přední kolo sundat a podívat se nastav všech součástek okolo něj. Čepy, polštářky tesnění atd.
Dej zadní část auta na hever a skus zahýbat kolama ze strany na stranu a shora dolů (né dokola), Pokud se moc hýbou je to špatně.
Interiér:Stav interiéru ti hodně napoví a celkovém vztahu majitele k autu.
Je toho mnohem víc hlavně okolo motoru a podvozku, ale laikovi stačí tohle....
Prodejce už měl sice ze mně nervy, ale mi se to vyplatilo
