FilmováAuta.CZ

Jak na opravu motorku stěračů

Po 160 000km ježdění v jakémkoli počasí, mě začali zlobit přední stěrače. Zlobení spočívalo v tom, že při zapnutí na cyklovač se stěrač vůbec nepohnul, pomohla akorát až maximální rychlost a stejnak pohyb stěrače byl dosti trhaví.

První kroky směřovali nejprve k cyklovači a k náhonu stírátek a k táhlům. Po zkontrolování jsem zjistil, že zde je vše bez problémů.

Jelikož mě čekala dlouhá cesta musel jsem zajet do autorizovaného servisu Škoda Auto. Zde jsem se dozvěděl, že to je častý problém a že mám spálený motorek. Proto je nutná výměna (nevyměňuje se jen motorek, ale systém s převodovkou, která je přidělaná na motorku). Servis mi nabídl okamžitou výměnu (přístup velice dobrý a přátelský, měl jsem možnost být přímo u výměny a sledovat postup, velice doporučuji firma KEI Group Brno) a za půl hodiny jsem byl pryč i s novým motorkem stěračů (cena 1700 vč. práce). Ovšem nedalo mi a "spálený " motorek jsem si odvezl domů.

Jelikož se jedná o stejnosměrný motorek na 12V tak se mi nezdála teorie o jeho spálení. Nejprve jsem myslel, že bude zaseknutá převodovečka viz obr. 1. Po rozšroubování (4 šrouby, pozor jsou zde dva vodiče pro ukostření, při zpětné montáži nutné vrátit) jsem zjistil, že převodovka je naprosto pořádku. Takže zbývá poslední možnost a to rozdělat samotný motorek. Je známo, že u stejnosměrných motorků se zanáší měděné komutátorové plošky od uhlíků.

Převodovka
obr. 1: Převodovka

Demontáž: Nejprve je nutné odšroubovat dva šrouby (obr. 2), které jsou mezi převodovkou a motorkem. Po jejich odšroubování můžeme převodovku vytáhnout. Pozor při vytahování převodovky, vytahujeme i část motorku a to napěťovou část s uhlíkama.

Rozebrání motorku
obr. 2: Rozebrání motorku

Uhlíky jsou uchyceny v drážkách s pružinkami (obr.3. uhlíky - červené, umístění pružin - modré) a ty se po vyndání samozřejmě uvolní a je třeba dávat pozor a neztratit je.

Demontáž převodovky od komutátoru
obr. 3: Demontáž převodovky od komutátoru

Po vyndání převodovky zůstane komutátor, na vrchu jsou měděné plošky komutátoru, které jsou s největší pravděpodobností černé v místech kde se nacházejí uhlíky. Tato vrstva může zkratovat dvě části komutátoru a pro rozjetí motorku je pak třeba vyšší napětí(viz. můj problém), v horším případě je zkratováno více plošek a motorek se třeba už ani nerozjede. Celý komutátor vytáhneme (je třeba trochu síly, je umístěn v pouzdře s magnetem).

Teď jak odstranit uhlíkovou vrstvu. Nejlepší je nechat si ji stáhnout na soustruhu, velice nedoporučuji odstraňovat vrstvu smirkovým papírem, měď je měkký materiál a v ploškách by zůstávali části smirku, což by vedlo k následnému zničení uhlíků tak i komutátoru. Takže doporučuji jen a jen stahovat na soustruhu. Po odstranění uhlíkové vrstvy je nutné vzít pilku a mezery mezi měděnými ploškami protáhnout, aby nezůstala nějaká mikro vrstva, která by opět vedla ke zkratu.

Zpětná montáž: Zde je snad jediný problém a to jak vrátit zpět pružiny za uhlíky. Návod je více než jednoduchý. Nejprve vrátíme komutátor do pouzdra (opět se budeme trochu prát s magnetem), tak aby byl v té správné poloze (to každý pozná, prostě to tam zapadne). A teď přijde asi ten největší problém. U uhlíků vidíme, že jsou uchyceny v měděném pouzdře (obr. 3 - červeně), z druhé strany tohoto pouzdra je jazýček, který ohneme ven tak, aby se tam dala vložit pružinka. Toto opakujeme pro všechny tři uhlíky. Následně uhlíky zasuneme do pouzder co nejdále aby nevyčnívaly ven pak celou převodovku nasadíme zpět na komutátor, ale tak aby uhlíky byly nasměrovány na měděné plošky a ještě byla možnost vložit zmíněné pružiny. Teď vložíme vždy jednu pružinu, uhlík vyjede z druhé strany a zastaví se až o komutátor, a opět ohneme zpět jazýček, aby pružina nemohla vyskočit. Toto celé opakujeme pro všechny tři uhlíky (doporučuji toto dělat ve dvou, aby jeden držel převodovku a druhý montoval pružiny). Pokud máme namontované pružiny celou převodovku zatlačíme až nadoraz, abychom ji mohli zašroubovat.

Tento návod řeší problém snad 90-ti % porouchaných stejnosměrných motorků. Ale přesto doporučuji než začnete vymontovávat motorek od stěračů, je dobré kouknout nejprve na cyklovač a na náhon stírátek. Poté také zkontrolovat převodovečku, měl jsem v ruce jeden takový, který měl motorek v pořádku, ale převodovka byla úplně suchá, stačilo promazat a funguje dále bez problémů.

Ovšem nevylučuji možnost, že by opravdu bylo spálené vinutí motoru. Tato situace může nastat, kdyby se zasekl náhon stírátek a motorek přemáhal nějakou velkou sílu.

Pokud by chtěl někdo popis jak demontovat motorek z auta, můžu zaslat přímo dílenskou příručku, ale mám takový dojem, že toto zvládne snad každý, není tam nic těžkého jen od demontáže po montáž nehýbat se stěračem a pokud se tak již stane, nastavení provézt dle obr. 4.

Nastavení stěračů
obr. 4: Nastavení stěračů

Bohužel prozatím nemám fotky komutátoru, protože jsou u strojaře na stáhnutí, pokud někdo bude chtít zmíněné fotky, či další konzultace může se ozvat na mail: Spidern@centrum.cz

Přeji příjemné opravování a úspěšné ušetření 1700Kč.





Stránka byla zpracována za 0.012s.