FilmováAuta.CZ

Oprava elektrického stahování okna

Zná to asi hodně z vás, kteří máte ve Felicii elektrické stahování – okýnko sjede, ale už nevyjede úplně nahoru. V mém případě to způsobila prasklá trubička, která vede spirálu a táhne držáky okýnek.

Vzhledem k tomu, že se mi nechtělo dát dva a půl tisíce za novou stahovačku, tak jsem zkusil tu starou opravit. Jediné co jsem k tomu potřeboval byla manuální stahovačka z Feldy ( necelých 200 Kč v autodílech), dreml nebo podobnou malou brusku, kvalitní vteřinové lepidlo, upínáky menší velikosti, použil jsem ještě silikon v tavné pistoli, hodně vazelíny a běžný nářadí co má každý doma.

Nejdříve jsem zafixoval okno v horní pozici izlepou a poté jsem stahovačku vyndal, chce to dost trpělivosti než se podaří ji ze dveří vymotat. Na obrázku 1 a 1A, je vidět prasklá trubička, která způsobila nefunkčnost, když se okýnko stahovalo trubičky se přitáhly k sobě a vše bylo OK, ale když se okýnko vytahovalo, tak se trubičky oddálili čímž způsobili zaklínění okna ve dveřích.

obr 1. obr 1A.

Abych mohl sundat prasklou trubičku, musí se odvrtat napojení trubičky na vodící lištu na neprasklé straně stahovačky, viz obrázek 2. Dávejte při tom bacha ať vám nepraskne ten plast, odvrtávejte z druhé strany než je vyfoceno na obrázku 2, jinak se vám nýtek začne prokluzovat a já ho pak musel odřezávat Dremlem.

obr 2.

Když je odvrtáno musíme sundat plech na konci spirály držící sklo, abychom mohli vytáhnout celou spirálu. To jsem udělal tak, že jsem odvrtal ještě nýtky na druhé straně, spirálu vytáhl, sundal plastový jezdec na konci spirály a ve spoji držáku jsem párkrát udeřil majzlíkem, až se držák otevřel jako na obrázku 3. Nyní jsem mohl spirálu celou vytáhnout a očistit od staré vazelíny.

obr 3.

Teď přišla ta nejsložitější fáze, vyříznutí drážky pro vyndání staré trubičky a vložení nové. Musíte řezat na straně, která je přitisknuta k motoru, aby se trubička mohla opřít o blok motorku a nevytrhla se. Já jsem vyřízl 2 drážky z vrchu dremlem a pak vršek jednoduše odlomil. Konec původní trubičky je zataven v plastu, je ho potřeba nějakým způsobem vylomit, zbytky po původní trubičce jsem opatrně vydloubal dlátem a začistil. Výsledek je vidět na obrázku 4. Nakonec jsem drážku lehce projel smirkovým papírem pro lepší přilnutí lepidla a odmastil jsem ji benzínovým čističem.

obr 4.

Připravil jsem si manuální stahovačku, kterou jsem koupil v autodílech, nebo ji můžete sehnat na nějakém vrakovišti. Znovu jsem odvrtal nýty mezi lyžinou a plastovou trubičkou, tak abych mohl sundat trubičku, kterou potřebuji nahradit v elektrické stahovačce, naměřil jsem si podle původní trubičky jakou budu potřebovat délku a trubičku jsem uřízl. Jelikož je mechanismus manuální stahovačky mnohem menší je trubička cca o 5 cm delší takže nemějte obavy že by byla krátká. Trubičku jsem vložil do vydlabané drážky v elektrické stahovačce a podle původní trubičky jsem si naměřil délku nynější trubičky a délku jsem ještě poupravil protože jsem nejdříve uřízl radši delší. Potom jsem konec trubičky, který budeme lepit, lehce zdrsnil smirkovým papírem a odmastil čistícím benzínem.

Na lepení jsem použil kvalitní sekundové lepidlo Loctite, levné vteřiňáky ze sámošky za 10Kč nepoužívejte, moc nelepí. Nalijte do vydlabané drážky dostatek lepidla vložte rychle trubičku, nastavte její správnou délku a zafixujte upínákama aby se trubička pořádně přitiskla. Lepidlo jsem nechal pár minut zaschnout, nalil jsem ještě trochu lepidla z obou boků trubičky aby lepidlo zateklo i do míst kam se nejdříve nedostalo a drželo co nejvíc. Výsledek by jste měli mít přibližně jako na obrázku 5.

obr 5.

Po pár minutách když vteřinové lepidlo zaschlo, jsem si vzal tavnou pistoli na silikon a mezeru, která zbyla nad trubičkou, jsem zatavil silikonem, aby se trubička mohla zapřít o blok elektromotoru.

Teď vemte vazelínu a očištěnou vodící spirálu pořádně pomažte vazelínou, promažte i trubičky (já použil injekční stříkačku naplněnou vazelínou), lyžiny a nezapomeňte na komoru v které je ozubené kolo pohybující se spirálou. Párkrát spirálou pohněte, aby se vazelína dostala do co nejvíce míst a případně ještě doplňte vazelínu.

Nyní nasuňte všechny díly na spirálu roztáhněte konec vodící lišty a nasaďte na spirálu plech, který vodí sklo, smáčkněte ho kleštěmi do původního stavu a na konec spirály nasaďte plastovou koncovku, kterou jste předtím sundali, tuto koncovku nezapomeňte je tam, aby neměl konec moc velkou vůli. Nakonec lyžinu opatrně zase smáčkněte kleštěmi, ale pozor na to, aby jste lyžinu nezdeformovali, spirála musí v lyžině bez odporu procházet. Výsledek by měl vypadat přibližně jako na obrázku 6, jen s tím rozdílem, že mám ten plech na obrázku vzhůru nohama takže jsem to musel znovu rozebrat a otočit to.

obr 6.

Teď jen zbývá zase spojit trubičky s lyžinami, já použil trochu lepidla a sešrouboval jsem to šroubky M5 s většími podložkami.

Nakonec jsem ještě znovu namazal komoru pro ozubené kolo, viz obrázek 7 (již je trubička zalepena silikonem). Nasadil jsem ozubené kolečko do komory a přišrouboval jsem elektromotor.

obr 7.

Nyní jsem zapojil motor k ovládání, volně bez zamontování do dveří, ozkoušel jsem jestli se spirála volně pohybuje, neměli by jste zkoušet více jak 2x za minutu, aby jste nespálili motorek, motorek se silně zahřívá při mnoha spouštěních. Případná místa, kde by drhla spirála sem doupravil.

Pokud již vše v pořádku funguje nezbývá než stahovačku zabudovat do dveří, seřídit okýnko, aby bylo rovně a ozkoušet jestli vše funguje bez problémů. Pokud je vše v pořádku složíme dveře a máme hotovo.

Doporučuji mít připíchnutou autobaterii na nabíječku, stahování okýnek dost žere a nemuseli by jste potom nastartovat.

Doufám že se vám zdařilo jako mě a vše vám funguje, výsledek je vidět na videu. Přeji ať se vám zadaří jako mě, rád odpovím na případné dotazy.

Video na závěr:

Vypracoval: Jiziii





Stránka byla zpracována za 0.008s.