Motor o objemu 1,9

Tento vznětový řadový čtyřtaktní čtyřválec s rozvodem OHC (Over Head Camshaft) byl alternatívně montován i do Felicií.
Nejedná se o turbo motor, který byl později montován do Octavií. Motor montovaný do Felicií má nepřímé vstřikování, nebo-li komůrkové. Vírová komůrka je součástí spalovacího prostoru v hlavě válců. Motor má kapalinové chlazení s nuceným oběhem.
Motor je do karosérie uložen vpředu před přední nápravou a je skloněn o 14° dopředu. Motor má litinový blok, v němž jsou přímo vytvořeny válce. Klikový hřídel je uložený v pěti ložiskách. Hlava válců je odlitek z hliníkové slitiny. Ventily mají zdvihátka se samočinným hydraulickým vymezováním provozní vůle.
Mazání motoru je tlakové oběžné se zubovým čerpadlem a plnoprůtokovým čističem oleje. Vstřikovací systém je od firmy Lucas.
Motor byl výráběn s výbavou umožňující montáž posilovače řízení. Proto je na jeho boku na čtyřech šroubech namontován držák, který má dutinu k montáži čerpadla chladící kapaliny, obsahuje zařízení k seřizování napínací kladky řemene a je na něm také namontováno čerpadlo tlakového oleje pro posilovač řízení.
Pohon rozvodových kol je řešen ozubeným řemenem, který má na napínání pomocnou kladku. Rozvodová kola jsou pod ochranými kryty.
Řemenice alternátoru, čerpadla chladící kapaliny i čerpadla pro tlakový olej posilovače řízení jsou poháněny od vnější řemenice klikového hřídele vícedrážkovým plochým řemenem.
Zjištění vašeho typu motoru pomocí kódu motoru.
Základní technické údaje
Typ motoru - 1,9 D | |
Označení | AEF |
Výroba | 12/1995 > 2001 |
Zdvihový objem (cm3) | 1896 |
Max. rychlost (km/h) | 156 43 / 5000 |
Max. výkon motoru (ISO) / při ot. (kW/min-1) | 47 / 4300 |
Max. točivý moment (ISO) / při ot. (Nm/min-1) | 124 / 2500-3200 |
Vrtání (ø v mm) | 79,5 |
Zdvih (mm) | 95,5 |
Stupeň komprese | 22,5 |
Hydraulická zdvihátka | ![]() |
Pořadí zapalování | 1-3-4-2 |
Příprava směsi | vstřikování nafty |
Zapalování | Diesel |
Vlastní diagnostika | ![]() |
Lamda - Regulace | ![]() |
Katalyzátor | ![]() |
Tlaky nového motoru (bar) | 25 - 31 |
Minimální tlaky motoru (bar) | 19 |
Maximální rozdíl mezi jednotlivými válci (bar) | 5 |
Volnoběžné otáčky | Při studeném motoru zvyšuje sytič na 1050ot/min, při teplém spadnou na 950ot/min |
Žhavicí svíčky | BOSCH 0250201032, BERU GN857, CHAMPION CH260 |
Motorový olej | |
Specifikace | Norma VW 505.00. |
Množství | 4,3 litrů i s filtrem |
Interval výměny | 7500-10000km nebo 1 rok, podle toho, co nastane dříve. |
Objem olejové náplně pro motor 1.9D je cca 5 litrů - při výměně oleje i s olejovým filtrem reálně vypustíte lehce přes 4,5 l oleje. Maximální spotřeba oleje udávaná výrobcem je 0,3l/1000 km, u dobrého motoru je spotřeba oleje prakticky nulová. Olejová měrka ukazuje maximální hladinu oleje, kterou nesmíte překročit (olej se bude dostávat od spalovacího prostoru) mezi MAX a MIN značkami na měrce je 1 litr.
Čistič oleje | |
030 115 561 C | |
originál UFI,další Mann, Febi,Champion,Bosch | |
průměr | 93,2 mm |
výška | 103,5 mm |
Vnitřní průměr | 62 / 72 mm |
Otevírací tlak obtokového ventilu | 2,5 bar |
Kontrolní a seřizovací hodnoty | ||
Kontrolní hodnota | ||
Teplota oleje | min. 80°C | |
Volnoběžné otáčky (1/min) | 850 - 1000 | |
Přeběhové otáčky (1/min) | 4950 - 5150 | |
Doba měření (s) | 0,5 |
Filtry | |
Vzduchový | Italská prvovýroba-UFI,Německá prvovýroba-Kolbenschmidt,jinak opět-Mann,Febi,Champion,Bosch |
Palivový | Italská prvovýroba-UFI,jinak Mann,Febi,Champion,Bosch |
Snažit se vyvarovat polským a čínským filtrům |
Kupovat filtry MANN, originál – nekupovat Starline, Filtron, VIKA
Levné filtry mají buď špatně nastavený obtokový ventil a nefiltrují vůbec, nebo filtrují nedostatečně! Při ceně filtru Mann cca 100 Kč nemá cenu na tak podstatné věci šetřit. Všechny částice kovového otěru které filtr nezachytí se dostanou znova do oběhu a způsobí další opotřebení!
Chladicí kapalina | |
Specifikace | G11 - zelená (VW TL-774C), G12 - oranžová(VW TL-774D), G12+ - růžová(VW TL-774F) nebo G48(VW TL-774C) resp. chladicí kapalina na bázi etylenglykolu |
Množství | cca 5 l Množství se může lišit |
Interval výměny | G11 - 3 roky, G12 - 5let. |
Doporučené ředění koncentrátu | 50:50 až 40:60 (chladici kapalina:voda) |
Chladicí kapaliny G11 a G12 se spolu nesmí míchat, došlo by k vytvoření hnědé kapaliny odlišných vlastností s velmi agresivním chováním k těsnění a pod. G11 a G12+, resp. G12 a G12+ míchat lze. G48 je kapalina splňující více norem jiných výrobců, přičemž jednou z nich je G11.
Nenašel jsi co hledáš? Zkus návody, nebo forum na téma 1,9 D.